3 oefeningen om op te laden (als de gezinsdrukte je even teveel wordt) - Happinez
Terug naar overzicht

3 oefeningen om op te laden (als de gezinsdrukte je even teveel wordt)

Categorie
3 oefeningen om op te laden (als de gezinsdrukte je even teveel wordt)

Om er voor een ander te zijn, moet je eerst goed voor jezelf zorgen – een bekende wijze les. Maar in alle drukte die een gezin met zich meebrengt, ren je jezelf makkelijk voorbij. Deze drie oefeningen richten de aandacht weer naar binnen.

De volgende zes oefeningen zijn er op gericht om jezelf weer op te laden met nieuwe kracht, energie, ontspanning en inspiratie.

Oefening 1: Ayurvedische voetmassage

De Ayurveda, de duizenden jaren oude Indiase gezondheidsleer, heeft veel aandacht voor het moederschap. Ayurvedische artsen adviseren allerlei behandelingen voor de jonge moeder, zodat ze optimaal uitgerust is voor haar belangrijke taak. Bijvoorbeeld een voetmassage met warme olie, die je lichaam en geest nieuwe energie geeft. Deze doe-het-zelf-massage hoeft niet heel precies te worden uitgevoerd. Het belangrijkste is dat je geniet en de massage diep op je laat inwerken.

1. Maak een kommetje met natuurlijke olie, bijvoorbeeld van amandel, kokos of olijf, au bain-marie warm in warm water.
2. Wrijf je hele voet – boven en onderkant – in met de warme olie. Gebruik hiervoor allebei je handen.
3. Omcirkel dan met een paar vingers aan beide kanten van één voet de ronding van het enkelbot.
4. Masseer met de muis van je hand of met je duimen je voetzool van hiel tot teen en weer terug, door in kleine stapjes zacht druk uit te oefenen.
5. Trek zachtjes aan elke teen en draai ze losjes rond, dat stimuleert de afvoer van afvalstoffen.
6. Ten slotte wrijf je je hele voet weer. Daarna is je andere voet aan de beurt. Blijf daarna nog vijf minuten zitten.

Oefening 2: Mediteren in het donker

De nacht wordt in oude natuurreligies gezien als bron van vrouwelijke energie, mysterieus en sereen. Ook Tibetaanse monniken hebben ontzag voor het donker. Door de mediteren in het duister, komen ze makkelijker los van tijd en ruimte. Het donker ontspant, kalmeert en maakt alledaagse zorgen opeens veel zachter dan ze in het felle daglicht lijken.

1. Vlak voor het slapen gaan is een natuurlijk moment voor een donker-meditatie, maar juist overdag kan het fijn zijn je even terug te trekken in een donkere kamer.
2. Het hoeft niet aardedonker te zijn, als het maar rustig aanvoelt als je ogen sluit.
3. Ga even zitten of liggen met gesloten ogen en neem het donker achter je oogleden op alsof je naar een kalme nachthemel kijkt.
4. Stel je voor dat je die kalmte kan inademen, dat je je kunt voeden met de serene sfeer van het duister.
5. Doe dan langzaam je ogen open en probeer het vredige gevoel te bewaren terwijl je in het niets kijkt.
6. Herhaal dit zo vaak als je prettig vindt. In de drukte van alledag kan het fijn zijn om je ogen zelfs maar een paar tellen te sluiten.

Oefening 3: Mantra’s voor moeders

Mantra’s zijn van alle tijden en van vele religies. Door mooie klanken of heilige teksten te herhalen, baan je als het ware een weggetje naar een ruimte in jezelf waar je altijd rustig en in het nu bent. Het fijne is dat je mantra’s overal kunt oefenen: terwijl je de kinderen in bad doet of tijdens het koken. De oude Oosterse mantra’s hebben een diep werkende kracht, maar minutenlang met volle overtuiging een affirmatie als ‘ik blijf lachen’ reciteren kan je al heel veel ontspanning en positieve kracht geven.

1. Een van de bekendste mantra’s is de mantra ‘aum’, de klank waar volgens het hindoeïsme het universum is ontstaan.
2. Voel je niet verlegen en zing dit mantra voluit. Zingen kalmeert je ademhaling en de klank ‘aum’ zou trillingen hebben die zich door je hele lichaam verspreiden en alles ‘lostrillen’.
3. Begin met een lage, vibrerende ‘aum’ vanuit de onderbuik, dan als klank vanuit je borstkas en tot slot als hoge klank vanuit je kruin.
4. Zo laat je de trilling langs alle energiebanen in je lijf reizen.

Dit vind je vast ook leuk