Terug naar overzicht

6 reflecties om bewuster te wandelen

Categorie
Tekst
Joanne Wienen
6 reflecties om bewuster te wandelen

Wandelen kan achteloos of gehaast, maar door bewust te wandelen wordt het lopen niet alleen een fysieke activiteit, maar ook een innerlijke beschouwing.

Vrijwel elke activiteit kan een mindfulness-oefening worden. Een alledaags taakje als tanden poetsen krijgt een heel andere lading wanneer iemand eraan voorafgaand een intentie uitspreekt. Ook afwassen, de was doen of boodschappen doen kan bewust én onbewust gedaan worden. Zo is het ook bij wandelen, bewijst landschapsarchitect en theaterregisseur Michel Lafaille.

Bewust wandelen

Iedereen wandelt weleens. Lang of kort, in de stad of in de natuur. Lafaille ziet wandelen als een goede manier om te ontvluchten aan de hectische digitale maatschappij waarin men het steeds drukker heeft. Tenminste, wanneer we bewuster wandelen. Wanneer wordt gewandeld met de intentie om volledig aanwezig te zijn in dat moment, wordt de tocht niet alleen een fysieke beleving, maar ook een innerlijke beschouwing. Om beginnende én gevorderde wandelaars bewuster te laten wandelen, schreef Lafaille het boek ‘Onderweg’, waarin hij 12 reflecties deelt om bewuster te wandelen. In dit artikel lichtten we er zes uit.

Reflectie 1: Sta op en loop

Wie bewust wil wandelen, moet ergens beginnen met lopen. Dat hoeft niet zo ingewikkeld te zijn of op een bijzondere locatie. Het kan ook gewoon in de stad of het dorp waar je woont. Heb je vandaag tien minuten over, wandelen dan tien minuten. Richting de supermarkt, naar de grote kerk of loop een rondje over de markt.

Reflectie 2: Kies het pad dat je nog niet kent

Mensen zijn gewoontedieren en volgen graag dagelijkse routines en vertrouwde wegen. Wanneer je daar verandering in aanbrengt, kan dat zorgen voor onzekerheid, maar ook voor spanning. Daag jezelf uit om een nieuw pad te bewandelen. Die tinteling van nieuwigheid houdt je scherp en alert, en zorgt voor een sterker bewustzijn.

Reflectie 3: Ontdek de traagheid van het wandelen

Wandelen is onthaasten. Het gaat er niet om wat er is op punt A of punt B, maar wat er op de weg daartussen gebeurt. Wat zie je, wat hoor je, wat ruik je? Stop eens op een punt waar je normaal gesproken weinig aandacht aan besteedt en ontspan. Kijk rond, wordt je bewust van wat er om je heen gebeurt.

Reflectie 4: Geniet van de plezierige ontdekkingen

Wie aandachtig om zich heen kijkt, zal meer zien dan wie gehaast doorstapt. Gun jezelf ook de tijd om van die ontdekkingen te genieten. Sta even stil bij het plezier dat bepaalde ontdekkingen je kunnen geven. Ontdekken is per omgeving anders. In de stad ontdek je weer andere dingen dan in de natuur. Laat de verbazing daarover toe.

Reflectie 5: Wandel alleen

Veel mensen vinden het lastig om alleen te zijn, want als er niets of niemand is om je af te leiden, word je gedwongen naar je eigen kern te luisteren. Maar juist het alleen-zijn kan zo bijzonder zijn. Alleen wandelen maakt het makkelijker om terug te denken aan de vorige keren dat je wandelde. Hoe voelde je je toen? Was je gelukkig? Maakte je je ergens druk over? Plaats jezelf in de tijd en spring heen en weer tussen toen en nu. Die vergelijking kan inzichten brengen, of misschien wel troost of blijdschap?

Reflectie 6: Geef aandacht aan tijd

Probeer te wandelen zonder de tijd. Daarmee bedoelt Lafaille: niets is nu en onmiddellijk tijdens een wandeling. Probeer te dwalen en niet meteen je telefoon erbij te pakken als je even niet meer weet waar je bent. Meet je wandeltijd niet. Probeer morgen niet sneller of meer kilometers te lopen dan vandaag. Sterker nog: loop eens een dag extra traag tijdens je wandeling en laat het een les zijn. Jij bent geen slaaf van de tijd; jij bent de baas over de tijd.

Meer lezen?

  • ‘Onderweg’ van Michel Lafaille (uitgeverij Sterck & de Vreese)
  • Hoe wandelen je inzicht geeft over je levenspad
  • Dit is wat dagelijks tien minuten wandelen voor je kan doen

Meest populair