Terug naar overzicht

Je ademt zoals je leeft, je leeft zoals je ademt: tips van Mr. Breath

Categorie
Tekst
Marja den Boer
Je ademt zoals je leeft, je leeft zoals je ademt: tips van Mr. Breath

Tijdens een burn-out ontdekt Rob Koning de kracht van bewust ademen. Het raakt hem tot op het bot. Inmiddels timmert hij als Mr. Breath aan de weg met een bloeiende coachpraktijk en een inspirerend boek. ‘Ademen is het meest basale maar we leren er nooit wat over.’

Daar staat hij te wachten in het zonnetje. Zichtbaar genietend. Ondanks mijn tien minuten vertraging geeft Rob Koning me al van ver een glimlach. Ik stop met rennen en ontspan. De blonde, relaxte veertiger ziet eruit alsof hij nooit stress ervaart. Dit is Mr. Breath, een van de bekendste ademdeskundigen van Nederland. Met ademhalingsoefeningen leerde hij zichzelf en inmiddels vele honderden anderen zichzelf te kalmeren, de concentratie te vergroten en fitter te zijn. Is het zijn oogopslag? Neem ik onbewust zijn rust over? Hoe dan ook, de aanwezigheid van Mr. Breath heeft een kalmerend effect op me. Ondanks de drukte van het restaurant waar we neerstrijken, belanden we in een ontspannen bubbel, waarin Rob onderwijst, vertelt, onderzoekt en demonstreert.

Balans

Het lichaam, de geest en de ziel vormen samen een perfect werkend systeem waar alles om balans draait, zo heeft Rob zelf ondervonden. En dit is wat hij ook wil overbrengen. Niet door allerlei theorieën – die hij overigens ook paraat heeft. Het liefst laat hij je zelf ervaren wat een bewuste ademhaling met je doet. “Voel zelf eens wat er gebeurt met je lijf wanneer je rustig inademt vanuit je buik en de beweging omhoog brengt en zo naar je borstgebied brengt.” Rob legt zijn hand op zijn buik. Ik doe hem na. Hij vraagt: “Gaat het soepel, is er ruimte om dit te doen of stagneert de flow ergens onderweg?” Ik wijs op een plek bij mijn ribben. Daar voel ik mijn adem stranden. Rob vervolgt: “Dat is interessant, daar is een gebied waar je spanning vasthoudt. Herken je dat? Het is dan de kunst om open te blijven. Dit zonder oordelen op te merken. Het ademen maakt je bewust van hoe het met je lijf is gesteld. Als we nu een coachafspraak zouden hebben, zou ik je met oefeningen helpen de spanning op te zoeken. Je er doorheen te laten ademen.”

Waarom schreef je het boek over de kracht van ademhalen?

“Ademen is het meest basale wat er bestaat. We doen het duizenden keren per dag, maar leren er nooit wat over. En dat is wel nodig. Schrik niet: negentig procent van de mensen benut slechts dertig procent van de ademcapaciteit. Niet dat al die mensen problemen hebben met de longen of luchtwegen. Deze getallen betekenen dat de meesten van ons zichzelf onbewust tegenhouden om vrij te ademen. Met mijn boek wil ik mensen helpen de kracht van hun eigen ademhaling te ontdekken. De lezer kan direct aan de slag. Ik schotel een palet aan ademtechnieken voor. Op basis van je doel – bijvoorbeeld je geest kalmeren, lekkerder in je vel komen of je sportprestaties verbeteren – kies je voor een ademtechniek.”

Van jeneverstoker tot ademcoach. Wat is je verhaal?

“Ik werkte bij Wynand Fockink, een proeflokaal, distilleerderij en slijterij van jenever en likeur. Ik trok op met twee compagnons. We werkten keihard. Wat het stressvol maakte, was dat wat ik deed maar ten dele bij me paste. Ik zorgde ook niet altijd goed voor mezelf en had een ongezonde leefstijl met veel uitgaan. Daarnaast kreeg ik een reeks intense gebeurtenissen voor de kiezen: een verhuizing, de geboorte van onze jongste dochter en een rechtszaak die met ons nieuwe woonschip te maken had. Op een dag trok ik het niet meer. Ik herinner me dat moment nog goed. We vergaderden met z’n drieën over het bedrijf en ineens flipte ik enorm over een detail. Ik reageerde buitenproportioneel boos en gefrustreerd; het ging echt nergens over. Gelukkig zag ik direct in dat ik mezelf niet was. Ik ben naar huis gegaan om bij te komen en uiteindelijk heeft dat drie maanden geduurd. Een paar dagen na die uitval lag ik op een matje bij een ademcoach, en die sessie hielp me zo enorm, het was zó raak, dat ik voelde: hier wil ik iets mee.”

Wat gebeurde er met je?

“Ik lag op dat matje en werd me bewust van mijn lijf. Van wat ik fysiek met mezelf had gedaan. Mijn spieren stonden stijf gespannen. Mijn middenrif bewoog nauwelijks mee – het was alsof ik een pantser had opgebouwd, een brok beton op mijn borst droeg. Ik zat als het ware op slot. Ik realiseerde me opeens hoezeer ik mezelf beperkte. In die ademsessie leerde ik dóór te ademen, echt bewust de stroom lucht in mijn lijf op te nemen en weer los te laten, mijn spieren iets te ontspannen. Ik voelde weer ruimte, het pantser gleed van me af. Dat was zo’n enorme opluchting! Echt letterlijk een opluchting. Het raakte me dat ik door de kracht van zoiets simpels als ademen, zoveel kracht bij mezelf had ontketend. Daarom bedacht ik daar ter plekke dat ik er iets mee wilde. En dat denk ik niet snel. Integendeel, het was me nog nooit overkomen dat iets me zó boeide. Na verschillende banen, waarin ik nooit echt mijn ei kwijt kon, vond ik iets waarin ik mijn tanden wilde zetten. Niet even, maar misschien wel voor de rest van mijn leven. Vanaf dat moment ben ik me via allerlei opleidingen in het ademen gaan verdiepen.”

Nog even terug naar jouw harnas. Wat maakte dat je jezelf zo op slot had gezet?

“Ik zeg wel eens: je ademt zoals je leeft; je leeft zoals je ademt. Dat is wat ik mensen leer. Het gaat niet om goed of fout; je ademhaling reflecteert hoe het met je gaat. Wat ik ontdekte was hoezeer de balans tussen mijn lichaam en geest was verstoord. Ik leefde vanuit mijn hoofd en had mijn gevoel uitgezet. De gevoelens rondom het vaderschap, de verhuizing en de baan die niet echt bij mij paste, ik ging ze uit de weg. En dat is wat ik ook zie in mijn praktijk. Mensen zijn uit hun lijf. En ademen is meteen voelen, weer in je lichaam komen.”

Wat gebeurt er dan wanneer je weer in je lichaam bent?

“Laten we eerst teruggaan naar wat je fysiek met jezelf doet wanneer je je emoties niet mag voelen. Niet voelen is per definitie spanning vasthouden. Je spieren spannen zich aan, als een soort van korset. Dat is een onbewust verdedigingsmechanisme van ons systeem. Je longen krijgen hierdoor minder ruimte. Op zich is het niet erg om even niet te voelen en jezelf korte tijd te wapenen. Maar langere tijd die spanning vasthouden kost heel veel kracht. Dan komt er spanning op spanning. Bijvoorbeeld: stel dat je ooit hebt geleerd dat een man niet mag huilen. In plaats van dat te voelen, houd je vervolgens de spanning vast. En behalve dat je verdriet hebt, put je ook jezelf uit met het vasthouden van de onverwerkte emotie. Doorgaans duurt dat wel even totdat je echt door hebt dat je verdedigingsmechanisme niet langer werkt. Wanneer je dit mechanisme keert en bewust gaat ademen, ga je ook weer voelen. Met technieken als ‘verbonden ademen’, ademen zonder pauzes, kom je op een diepere emotionele laag.”

Welke diepere emoties heb jij de afgelopen jaren bij jezelf gemerkt?

“Na mijn burn-out heb ik opleidingen gevolgd en ben ik een eigen praktijk begonnen. Maar ik gaf mezelf weinig kans als ademcoach. Er zat nog zoveel weerstand in mijn systeem. Ik dacht: vroeg of laat val ik door de mand. Ik ben niet goed genoeg. Of: ik mis de spirituele laag. Diepe gevoelens van onzekerheid, kortom. Ik leerde om die onzekerheid toe te laten als iets wat nu eenmaal bij het leven hoort. Meer en meer ging ik staan voor wie ik ben en voor wat ik zelf heb ervaren: dat je door beter te ademen de basis van je leven verandert. Uiteraard heb ik ook nu nog momenten van stress en onzekerheid. Met de weelde van een bloeiende praktijk zit de spanning inmiddels op: waar gaat dit naartoe? Hoe houd ik het behapbaar? Hoe kan ik contact maken met een groter publiek? Wat past bij mij?”

Heeft ademhaling ook een spirituele kant voor jou?

“Ik houd van aardsheid. Mij zul je niet snel horen zeggen dat ‘je de zuurstof door je cellen voelt stromen’. Ik denk dan gelijk: is dat wel zo? Een mooie manier van verwoorden wat ademen betekent – zonder daar verder religieuze bedoelingen bij te hebben – is dat God de mens schiep uit stof en dat de ademhaling ervoor zorgde dat het stof tot leven kwam. Die levensenergie is karakteristiek voor ademhalen. In sommige talen betekent het woord voor adem hetzelfde als ziel, leven, bewustzijn, hart, lucht etc. Denk aan ki of chi, prana en het Latijnse spiritus. En ik zie in de praktijk ook dat mensen door bewust te ademen bij die levensenergie uitkomen, bij hun kern.”

Wat maakt dat we die kern uit het oog verliezen?

“Door de jaren heen maak je van alles mee en zet je jezelf vast in je lichaam, omdat je je gevoel uitschakelt. Dit doe jij, ik. Dat is heel normaal. Op een gegeven moment zit dat stuk dat je ooit diende, dat pantser, je steeds meer in de weg. Zoals ik net al zei: als je bewust ademt, adem je die blokkades eruit. Dat is een proces wat tijd nodig heeft, omdat oude patronen vaak behoorlijk zijn vastgeroest. Wanneer je die ruimte voor jezelf creëert, je van die ballast bevrijdt, dan is wat er overblijft de originele blauwdruk van jezelf als persoon. Dat vind ik een mooi spiritueel en tegelijk ook tastbaar stuk. Je oorspronkelijke zelf komt weer vrij.”

Wat is er veranderd nu je meer vanuit je oorspronkelijke zelf leeft?

“Ik leef niet langer vanuit angst, maar vanuit vertrouwen. Ik leid letterlijk een meer ontspannen leven. Zo durfde ik het om voor het vak van ademcoach te kiezen. Ook al had ik geen houvast of controle. Ik zie wel hoe het loopt, dacht ik. Het is achteraf de beste beslissing ooit. Wanneer ik vanuit dat oorspronkelijke stukje leef, weet ik: er valt niets te controleren, niets vast te houden. Alles mag gevoeld worden. Ik vertrouw erop dat het leven zich op de juiste manier aan mij ontvouwt.”

Aan de slag met mediteren?

Met de Happinez online meditatietraining leer je in 12 korte lessen alles over de essentie van mediteren. Zo wordt meditatie een deel van je leven, leer je jezelf beter kennen en krijg je meer rust in je hoofd. Je kunt de training op je eigen tempo volgen. Meld je nu aan voor slechts 29,95.

Meer weten?

Meer Happinez?

Door anderen gelezen