Terug naar overzicht

Ben je een hooggevoelige ouder? 5 inzichten voor balans

Categorie
Tekst
Femke de Grijs
Ben je een hooggevoelige ouder? 5 inzichten voor balans

Ongeveer één op de vijf ouders heeft een gevoeliger zenuwstelsel en is hooggevoelig. Hooggevoelige ouders staan (on)bewust extra open voor prikkels. Komt geschreeuw en gehuil van je kind hard bij je binnen en raak je er van slag of uitgeput van? Deze vijf tips helpen je verder om in balans te zijn.

1. Ken je kwaliteiten

Elke hooggevoelige ouder is uniek. Leer jezelf kennen en ontdek waar jouw kwaliteiten liggen. Door jezelf beter te leren kennen, kun je op den duur je kind beter leren kennen en begrijpen. Ben je bijvoorbeeld net zoals veel hooggevoelige ouders creatief, perfectionistisch of heb je een groot verantwoordelijkheidsgevoel? Met jouw kwaliteiten kun jij jezelf en je kind blij maken. Zo kan jouw creativiteit je helpen om creatief bezig te zijn met je kind, jouw perfectionisme je helpen om samen met je kind zijn/haar kamer schoon te maken en jouw verantwoordelijkheidsgevoel je helpen om ervoor te zorgen dat alle boodschappen in huis zijn.

2. Durf je grenzen aan te geven

Hooggevoelige ouders hebben vaak de kwaliteit dat ze sterk zijn in verzorgen en registreren wat positief is voor hun kind. Hier kunnen ze zichzelf in verliezen. Wellicht ben je bang dat er iets met je kind kan gebeuren en pieker je hier over, slaap je er slecht door of worstel je met het begrenzing en:

  • Kun je lastig je grenzen aangeven en “nee” zeggen?
  • Vind je het moeilijk om consequent te zijn?
  • Vind je het ingewikkeld om je tijd te verdelen tussen je werk en kind?

Hooggevoelige ouders kunnen dit lastig vinden en hier onzeker over zijn, omdat ze (onbewust) aanvoelen hoe de gevolgen van hun gedrag voor hun kind kunnen zijn. Misschien voel je bijvoorbeeld dat je kind wil dat je er thuis voor hem/haar bent in plaats van dat je werkt, of dat je kind tv wil kijken, achter de computer wil zitten of wil snoepen? Het kan zijn dat je aanvoelt dat je kind je afwijst als je grenzen aangeeft en dat je dit lastig vindt.

Hooggevoelige ouders kunnen negatieve energie zoals pijn, verdriet, agressie of boosheid van hun kind intens ervaren en zelfs (onbewust) overnemen. Als je kind bijvoorbeeld niet lekker in zijn/haar vel zit, zit jij dat ook niet. Het is tevens mogelijk dat jouw kind hooggevoelig is en die weer energie van jou overneemt, bijvoorbeeld als jij niet lekker in je vel zit. Dit kan dan weer (negatieve) invloed op je kind hebben. Het kan leiden tot een vicieuze cirkel…

Blijf bij jezelf. Leer om op jezelf te vertrouwen en durf je grenzen aan te geven, dit schept duidelijkheid naar je kind en daar heeft je kind veel aan.

3. Neem tijd en ruimte voor jezelf hooggevoelige ouder

Voorkom dat je continu met je kind bezig bent en jezelf wegcijfert. Zorg goed voor jezelf. Neem tijd en ruimte voor jezelf en jouw kwaliteiten. Ben je bijvoorbeeld een hooggevoelige rustzoeker of een sensatiezoeker? Zet je kwaliteiten in de praktijk in en zoek bijvoorbeeld rust of juist prikkels op, dit helpt om voldoening te ervaren. Als jij straalt, plukken jouw kind, gezin en omgeving hier de vruchten van.

4. Praat

Je kind heeft baat bij ouders die onderling een fijne relatie hebben. Laat jezelf zien en deel jouw kwaliteiten. Praat over jouw hooggevoeligheid met je partner; zo leer je elkaar beter begrijpen en kun je elkaar nog beter ondersteunen. Deel bijvoorbeeld waar jij geholpen bij bent en vraag of en hoe jij je partner eventueel kan helpen. Zo vorm je samen een sterk team.

5. Richt je aandacht op positiviteit

Negatieve energie zoals je ergeren aan het gedrag van je kind kost energie. Hooggevoeligheid heeft veel mooie, positieve en energiegevende kanten. Deze kunnen door hooggevoelige ouders sterk ervaren worden. Benut dit. Geniet bewust van je kind!

Meer lezen over hooggevoeligheid?

  • Download het gratis E-book 20 tips voor meer energie voor HSP van Femke de Grijs

En ook…

  • Dit kun je leren van hooggevoelige kinderen
  • Verliefd als HSP? Deze 6 tips helpen je om ervan te genieten
  • Schoorvoetende hooggevoelige, deze brief is voor jou

Help jezelf een handje

Meest populair