Deze 5 yogahoudingen helpen je uit een winterdip - Happinez
Terug naar overzicht

Deze 5 yogahoudingen helpen je uit een winterdip

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Deze 5 yogahoudingen helpen je uit een winterdip

Donkere dagen en lage temperaturen hebben veel invloed op je lichaam en je gemoedstoestand. Door kou verkrampt je lijf en het gebrek aan zonlicht kan je somber maken.

De yogahoudingen in deze serie openen je hart, maken je stramme spieren weer een beetje los en geven daardoor je humeur een aangename boost.

Diamanthouding met meditatie

Deze asana wordt ook wel diamantzit of Japanse zithouding genoemd. De houding verbetert je concentratie en helpt je om tot rust te komen. En omdat de diamanthouding gemakkelijk vol te houden is, is deze asana heel geschikt voor een meditatie. Kom op je knieën zitten met je knieën tegen elkaar aan en de bovenkant van je voeten tegen de mat. Laat nu je billen op je hielen zakken en duw je handpalmen voor je borst tegen elkaar aan. Zorg ervoor dat je rug mooi recht is en ontspan je schouders. Sluit je ogen en richt je aandacht op je ademhaling. Blijf vijf minuten in de houding. Merk je dat je afgeleid wordt? Breng je aandacht dan heel bewust weer terug naar je ademhaling.

Advertentie

Adelaarsarmen

Voor deze variant op de Adelaar gebruik je alleen je armen. Blijf rechtop zitten en strek je armen op schouderhoogte voor je uit, met je handpalmen naar binnen en je duimen boven. Buig nu je armen en breng je rechter bovenarm onder je linker elleboog. Druk je handpalmen tegen elkaar. Je onderarmen wijzen recht omhoog, je bovenarmen zijn zo horizontaal mogelijk en je schouders zijn ontspannen. Deze oefening opent je hartruimte aan de achterkant. Haal tien keer rustig adem en herhaal dan aan de andere kant.

Zijstrekking

Kom op handen en knieën zitten met je handen onder je schouders en je knieën onder je heupen. Verplaats je gewicht naar je linkerhand en linkerknie. Strek je rechterbeen naar achteren met de voet op de mat en draai voorzichtig je linkerknie zodat je linker onderbeen min of meer parallel is aan de onderkant van je mat. Strek nu je rechterarm omhoog en over je hoofd, zodat je borst zicht opent. Duw je heupen richting het plafond en adem tien keer rustig in en uit. Wissel dan van kant en herhaal.

Opwaartse hond

Ga op je buik liggen met de bovenkant van je voeten en je voorhoofd tegen de mat. Zet je handen naast je borst met de vingers naar voren en de ellebogen tegen je lichaam. Duw jezelf nu vanuit je handen en de bovenkant van je voeten omhoog, zodat alleen je handen en voeten de mat nog raken. Je armen zijn gestrekt. Open je borst en ontspan je schouders naar beneden, weg van je oren. Blijf tien ademhalingen deze houding.

Variatie op de koeienkop

Ga rechtop zitten en strek je benen voor je uit. Leg je rechterbeen over je linkerbeen, buig de knie en verplaats je rechtervoet zoveel mogelijk naar achteren, zodat je rechterhiel je linkerbil (bijna) raakt. Buig ook je linkerbeen en verplaats je voet zover mogelijk naar achteren, met je linkerhiel richting je linkerbil. Je benen zijn nu gekruist met je knieën boven elkaar. Laat je billen tussen je voeten zakken. Het is belangrijk dat je rug recht is, dus leg een kussentje of blok onder je billen als dat nodig is. Haal tien keer rustig adem voordat je van kant wisselt.

Meer lezen over yoga?

Meest populair