Terug naar overzicht

Een gewoonte van yoga maken: 6 tips

Categorie
Een gewoonte van yoga maken: 6 tips

In een diepe staat van ontspanning komen met yoga nidra, je allerbest doen op de pigeon pose of mediteren zonder afleiding: gek genoeg lukt het altijd beter in een yogaklasje dan zeg, thuis op de grond.

Geldt dat voor jou ook en vind je het moeilijk om de draad zelfstandig verder op te pakken? Met deze tips maak je een gewoonte van yoga, in je up.

Yoga is a light which once lit will never dim, the better your practice the brighter your flame.

1. Doe asana’s die je leuk vindt

Zit je jezelf met moeite in de kikkerpose te wringen, maar wil het niet lukken? Verruil deze intense liesopener dan voor een meer ontspannen houding, bijvoorbeeld de Mukha Dhauti Kriya. Een staande pose die net als de kikker de spijsvertering bevordert, maar minder van je vraagt. Begin dus eerst met de oefeningen die je leuk vindt. Zo beleef je er instant plezier aan.

2. Privéles in je woonkamer

Mis je thuis juist de begeleiding van een docent, zoals uitleg bij elke pose en het opdoen van meer kennis? Doe yoga met Yogatv. Het enige wat je nodig hebt is een stille plek waar je niet gestoord wordt, comfortabele kleding en je laptop. Of open de url op je televisie, als dat mogelijk is. Je kunt bij Yogatv kiezen uit 250 online lessen van maar liefst 95 yogi’s uit het binnen- en buitenland. Denk aan ochtendyoga, avondyoga, anti-stress, meditatie, kinderyoga, Zonnegroeten of hormoonyoga.

Nieuw is het ‘Starten met yoga’-pakket waarmee je, lekker vanuit huis, zelf kan onderzoeken wat yoga nou eigenlijk is en welke vorm het beste bij jou past. In het pakket vind je 4 online yogalessen, 5 online mini-workshops waarin je leert over houdingen en termen, wijsheden uit de yogafilosofie, een yoga-type-test én tips voor beginnende yogi’s! Begin vandaag nog en schrijf je in voor een eenmalig bedrag van € 15,- via yogaonline.nl/startyoga.

3. Voortgang bijhouden met een yogadagboek

Een yogadagboek is een notitieboekje waar elke yogi (van beginner tot pro) profijt van kan hebben. Je kunt er je voortgang in bijhouden, maar het kan je ook helpen om je emoties beter te begrijpen. Schrijf op hoe je je voelde aan het begin van de sessie, tijdens de sessie en na de sessie. Voelde je je anders na het doen van yoga? Welke emoties heb je ervaren? Heb je je tijdens het oefenen ergens zorgen over gemaakt? Kon je je geest kalmeren? En ook; beschrijf je ademhalingspatroon. Was je ademhaling tijdens je yogasessie oppervlakkig, diep, ademde je veelal vanuit de buik? En waar wil je volgende keer beter in worden?

4. Onthoud waarom je yoga doet

Yoga kan lichamelijke kwalen verminderen of verhelpen, maakt je flexibeler, helpt tegen stress, laat je geaard voelen, brengt hersenspinsels tot rust, maakt je hoofd helder… Wat brengt jou naar de mat? Verlies de reden waarom je yoga wilde beoefenen niet uit het oog, zo blijft het makkelijk om jezelf ertoe te zetten. Bovendien; elke minuut dat je werkt aan je practice, doe je iets voor jezelf. Misschien wel de beste reden!

5. Bestel een uitnodigende yogamat

Heb je ook altijd nét wat meer zin in sporten, na de aanschaf van een gloednieuwe sportoutfit? Idem dito met je yogamat, want als deze óók fungeert als mooie accessoire in je interieur en niet ligt te verstoffen in een kast, rol je ‘m sneller uit. Investeer daarom in een mat die je mooi vindt, en waar je je niet aan stoort als je ‘m zo nu en dan laat liggen. Ook bestaan er yogamatten met een inspirerend mantra, en wat dacht je van dit duurzame exemplaar? Milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar.

6. Zorg voor variatie

Niks moet, alles mag. Voel je dat je lijf behoefte heeft aan afwisseling, of neig je naar een rustige practice? Parkeer dan je lievelingsposes en doe wat op dat moment voor jou goed voelt. Dat kan zijn… Ohmen tot je zen bent of mediteren met een fijne Spotify-lijst bijvoorbeeld.

Meer lezen over yoga?

Door anderen gelezen