Terug naar overzicht

Volle maan: deze tips helpen je beter te slapen

Categorie
Tekst
Happinez redactie
Volle maan: deze tips helpen je beter te slapen

Tijdens volle maan is de krachtige energie van de maan sterk aanwezig op aarde. In de natuur is dat goed merkbaar doordat dieren onrustiger worden en het sap van planten sneller gaat stromen. Ook zaadjes groeien gemakkelijker tijdens een volle maan. Veel mensen hebben moeite met slapen tijdens deze maanfase. Herkenbaar? Deze tips helpen je beter te slapen rondom volle maan.

Verbruik je energie

Wanneer je je energie niet verbruikt gedurende de dag, is het moeilijker om in slaap te komen. Met een lange wandeling of inspannende activiteit verbruik je je energie zodat je ’s avonds moe bent. Daardoor kom je makkelijker in slaap. Ben je normaal gesproken al actief? Probeer dan rondom volle maan iets extra’s te doen. Sport gerust een half uur langer dan je gewend bent. Beoefen je yoga, maak je sequence dan wat intenser dan normaal.

Zoek het maanlicht op

Met een wandeling tijdens volle maan bouw je niet alleen energie af. Maanlicht helpt namelijk ook om beperkende gedachten te doorbreken. De helende eigenschappen van volle maan helpen om je van negatieve energie te ontdoen. De maan kan het beste haar werk doen als het maanlicht direct op je huid schijnt. Laat tijdens een volle maan-wandeling daarom het liefst wat huid bloot.

Stel je in op het slapengaan

Met een rustgevend ritueel bereid je je lichaam en geest voor op de nacht. Onrustige gevoelens en gedachten schrijf je van je af, zodat je met een lichter gevoel naar bed kunt gaan. Doe de deur van je slaapkamer dicht en steek een kaarsje aan. Neem een notitieboek en een pen en schrijf onrustige gevoelens en gedachten één voor één op velletjes papier. Voor elke gedachte neem je een apart velletje. Heb je iets van je af geschreven, maak dan een propje van het papier, doe je ogen dicht en visualiseer dat de gedachte zich oplost zodra je het propje weggooit. Gooi het propje weg en doe dat vervolgens met alle velletjes papier die je hebt beschreven. Met het uitblazen van het kaarsje visualiseer je bevrijd te zijn van onrustige gevoelens en gedachten en wens je jezelf een rustige nacht toe.

Ga op tijd naar bed

Door op tijd naar bed te gaan geef je jezelf de ruimte om aan de nacht te wennen en om rustig de slaap te kunnen vatten. Het is dan niet erg dat je nog even ligt te woelen of dat je nog niet moe bent. Lees een paar hoofdstukken in een boek of geef jezelf een zachte handmassage. Door te stoppen met praten en in stilte te ontspannen kan je lijf zich langzaam instellen op de nacht. Wees niet gefrustreerd als er af en toe weer een gedachte opborrelt: dat kan gebeuren rondom volle maan. Lukt het echt niet om tot rust te komen? Kalmeer dan je lichaam en geest met een slaapritueel.

Slaap in duisternis

Tijdens volle maan is het nóg belangrijker dat je het pikkedonker maakt. Zo houd je het felle maanlicht buiten. In het duister wordt het hormoon melatonine, waarvan je slaperig wordt, gestimuleerd. Maar daarvoor moet het wel donker genoeg zijn. Heb je geen verduisterende gordijnen, hang dan eventueel een extra deken voor het raam of slaap met een slaapmasker op. Leg je telefoon en andere elektrische apparaten tijdens het slapen niet in de slaapkamer, zodat je storende energieën buiten houdt.

Tekst: Susanne van Gendt

Wil jij de maanenergie in je voordeel laten werken?

Doe dan mee met onze training Leef met de maan. Met deze Instagram-training nemen we jou een maand lang mee in de cyclus en maak je kennis met de unieke energieën van de acht maanfasen. Als cadeau ontvang je nu tijdelijk een prachtige set maankaarten en moon journal. Bekijk hier wanneer de eerstvolgende training van start gaat.

Meer Happinez?

Door anderen gelezen