Deze yoga-oefening helpt je verandering te omarmen
Terug naar overzicht

Deze yoga-oefening helpt je verandering te omarmen

Categorie
Tekst
Jasmijn Koelink
Deze yoga-oefening helpt je verandering te omarmen

De wereld is voortdurend in verandering: we weten nooit precies wat de toekomst ons brengt. Dat is eng, maar als je vertrouwt op dat wat voor jou belangrijk is, dan kun je die toekomst zonder angst tegemoet leren treden. Deze yoga-oefening van Jasmijn helpt je daarbij.

Het zal je niet ontgaan zijn: enkele weken geleden werd Donald Trump president van de Verenigde Staten. Het voelt alsof een golf van onrust de wereld overspoelt na de invoering van strengere grensbewaking, de omstreden Dakota pijplijn en de het ontmantelen van Obamacare. Reacties van links en rechts vullen de kranten, actualiteitenprogramma’s en menig hart. Zo ook die van mij.

Door de mist

Een week geleden reed ik op de A58 van Middelburg naar Bergen op Zoom. Ik zag geen hand voor ogen door de dichte mist. En tóch reed ik gestaag door, weliswaar vertraagt om niet onverwachts uit de bocht te vliegen.

Hoe relatief onschuldig die gewaarwording ook is om even niets te kunnen zien door dichte mist, deed het me denken aan hoe ik me voel te midden van het wereldtoneel. Ik leerde er ook wat van: dat ook wanneer ik niet ver vooruit kan kijken, ik toch zicht heb op waar ik heen wil.

Want ook al weet ik niet precies wat ik kan doen en wie ik wil zijn in deze veranderende wereld, ik weet wel dat mijn verlangen naar vrede groter is dan mijn angst voor verscheuring. Voorlopig kies ik voor mijn eigen strategie. Ik neem een moment stilte en stel mezelf een vraag die ik graag met jullie deel.

Oefening

Ga op de grond of op een stoel zitten in een rustige omgeving. Neem eerst een paar diepe in- en uitademingen. Je kunt je ogen sluiten of je blik voor je op de grond laten rusten.

Stel jezelf dan de vraag: ‘Wat is voor mij het allerbelangrijkste?’ Vertrouw je eerste gedachte, ook als deze je verrast.

Verbeeld je dat je het meest belangrijke op je adem kunt plaatsten. Verdiep vervolgens je ademhaling. Vul je longen, verstrengel het met je hartslag en laat je hele lichaam ermee vol stromen. Voed elke cel met datgene wat voor jou van belang is. In en op dit moment. Verzacht daarbij je gezicht en neem nog een paar diepe ademhalingen. Voel hoe dat is. 

Ik probeer mijn angst voor het onbekende niet te ontkennen. Me focussen op dat wat voor mij het meest van betekenis is is voor mij de enige manier om vrede in mezelf te vinden, en daarmee in de wereld.

Meest populair