Terug naar overzicht

Detox lichaam en geest met deze yogaserie voor de lente

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Detox lichaam en geest met deze yogaserie voor de lente

Het voorjaar vormt de overgang tussen donker en licht, kou en warmte. Ook je lichaam en geest maken een verandering door in deze periode. De houdingen in deze yogaserie masseren je spijsverteringsorganen licht en werken daardoor reinigend voor je body en mind.

Terwijl je van de ene naar de andere houding beweegt, geef je jezelf de kans om naar binnen te kijken, te landen in het hier en nu en jezelf klaar te maken na een nieuw begin. Na deze flow voel je je meer geaard en verbonden met het nieuwe seizoen. Het is ook een fijne serie om de dag mee te beginnen. Blijf steeds zo’n 5 – 8 ademhalingen in de houding.

Laat maar (z)waaien

Je begint deze serie met het losmaken van je lichaam. Kom rechtop staan met je voeten iets wijder dan op heupbreedte en je knieën heel lichtjes gebogen. Zwaai nu, vanuit je heupen, je armen langzaam van de ene naar de andere kant. Je blik beweegt mee met je armen.

Zijstretch

Plaats nu je voeten tegen elkaar aan en zorg ervoor dat je stevig staat. Breng je armen omhoog, pak met je rechterhand je linker pols vast en buig je bovenlichaam voorzichtig naar de rechterkant. Probeer je heupen recht boven je knieën te houden en richt je blik omhoog, onder je linker bovenarm door. Kom weer naar het midden. Pak nu met je linkerhand je rechter pols beet en herhaal de rest van de oefening aan de andere kant.

Hurkhouding (Malasana)

Breng je armen weer naast je lichaam naar beneden. Plaats je voeten iets wijder dan op heupbreedte en laat de tenen licht naar buiten wijzen. Buig dan je knieën totdat je gehurkt zit. Als je hielen de grond niet raken, kun je er een opgerold dekentje of handdoekje onder leggen. Je knieën wijzen dezelfde kant op als je tenen. Druk je handpalmen voor je borst tegen elkaar aan, zodat je armen in een hoek van 90 graden zijn. Open je borst en recht je rug door met je bovenarmen tegen de binnenkanten van je knieën te duwen.

Staande vooroverbuiging (Uttanasana of Staande Tang)

Zet vanuit de hurkzit je handen voor je op de grond. Duw je billen naar achteren en omhoog totdat je in de staande vooroverbuiging staat. Je voeten staan naast elkaar of op heupbreedte. Zorg ervoor dat je je knieën niet ‘op slot’ zet. Als je de grond niet raakt met je handen, buig dan wat verder door je knieën. Je kunt ook beide ellebogen vastpakken als dat prettiger voelt. Ontspan je nek en laat je hoofd lekker hangen.

Lage lunge (Anjaneyasana of Maansikkel)

Zet met je rechtervoet een flinke stap naar achteren en buig je linkerknie, zodat je knie recht boven je enkel is en je bovenbeen parallel aan de mat. Je rechterbeen strek je uit naar achteren. Duw je hiel naar beneden richting de grond. Breng nu je armen langs je schouders omhoog en volg je handen met je blik. Kantel je bekken naar voren, span je buikspieren aan en ontspan je schouders.

Gedraaide zijstrekking (Parivritta Parsvakonasana)

Voor deze twist beweeg je je armen omlaag en duw je je handpalmen voor je borst tegen elkaar aan. Draai je bovenlichaam naar links en zet je rechter elleboog tegen de buitenkant van je linkerknie. Je blik wijst lichtjes omhoog.

Gedraaide stoel (Parivrtta Utkatasana)

Stap je rechtervoet naar voren zodat deze naast de linkervoet komt te staan, maar blijf met je bovenlichaam en armen in dezelfde houding. Om je evenwicht te bewaren kan het helpen om naar beneden te kijken. Zorg er wel voor dat je hoofd een rechte lijn blijft vormen met je ruggengraat.

Vanuit deze houding ga je weer terug naar de staande vooroverbuiging. Herhaal vervolgens de lage lunge, gedraaide zijstrekking en gedraaide stoel aan de andere kant.

Lijkhouding (Savasana)

Eindig je flow met een paar minuten ultiem ontspannen in de lijkhouding. Ga op je rug liggen, leg je armen iets van je af met de handpalmen omhoog en laat je voeten naar binnen of juist naar buiten vallen.

Meer Happinez?

Door anderen gelezen