Yoga met intentie: zo haal je meer uit je tijd op de mat (en daarna)

Yoga met intentie: zo haal je meer uit je tijd op de mat (en daarna) Yoga met intentie: zo haal je meer uit je tijd op de mat (en daarna) Yoga met intentie: zo haal je meer uit je tijd op de mat (en daarna)

Wie regelmatig aan yoga doet, is er vast bekend mee: een intentie zetten voor je yogasessie. Met een intentie geef je heel bewust aan wat jij belangrijk vindt in de tijd die je op de mat doorbrengt. Je hoeft die intentie met niemand te delen (al mag dat natuurlijk wel): het is bedoeld als jouw persoonlijke leidraad tijdens de yogasessie.

Een intentie is geen doel

Binnen de yoga wordt een intentie of positieve affirmatie ook wel Sankalpa genoemd. Het is belangrijk dat je intenties niet verward met doelen. Waar een doel gaat over iets dat je wilt bereiken, gaat een intentie eerder over een staat van zijn. Hoe wil je je voelen? Wat heb je nodig of wil je verder ontwikkelen? Het is ook niet iets dat móet, maar iets dat je graag wilt. Een intentie is altijd positief en staat in de tegenwoordige tijd: alsof het al zo is.

9 voorbeelden van intenties voor yoga

Je intentie of Sankalpa voor een yogales kan er bijvoorbeeld zo uit zien:

  1. Ik verwonder me over wat mijn lichaam kan
  2. Ik ben nieuwsgierig naar wat ik nodig heb
  3. Ik ben dankbaar voor mijn ervaringen op de mat
  4. Ik respecteer mijn eigen grenzen
  5. Mijn adem is mijn gids
  6. Ik beweeg met vriendelijkheid en compassie
  7. Ik laat los wat ik niet meer nodig heb
  8. Mijn hart is open
  9. Ik luister naar wat mijn lichaam me vertelt

Aandacht = energie

Where intention goes, energy flows. Oftewel: waar je aandacht aan geeft, daar stroomt energie naartoe. Met een intentie kun je je aandacht en dus je energie sturen naar datgene wat voor jou belangrijk is. Misschien is dat vandaag het respecteren van je fysieke en mentale grenzen, maar heb je de volgende keer juist meer behoefte aan het ‘uit je hoofd’ komen door je te laten leiden door de adem.

Zo zet je een intentie voor yoga

Ga eerst even rustig zitten, bijvoorbeeld in kleermakerszit. Leg je handen op je knieën of in je schoot, ontspan je schouders en sluit je ogen. Focus je nu op je ademhaling en richt je aandacht naar binnen. Probeer te voelen wat je lichaam en geest nodig hebben. Is dat liefde? Dankbaarheid? Of juist een uitdaging? Bepaal je intentie en houd die een paar ademhalingen lang in gedachten voordat je aan de houdingen begint.

Online training Ayurveda

  • Ontdek de leefstijl die bij jou past

  • 7 lessen met wijsheden uit deze eeuwenoude gezondheidsleer

  • Inclusief dosha-test

De yogamat als spiegel

Er wordt wel gezegd dat je yogamat een spiegel is voor je leven, voor wie je bent en voor wat je voelt. Heb je te maken met veel stress en rust je te weinig uit? Dan kosten balanshoudingen je misschien meer moeite dan normaal. Ben je heel perfectionistisch ingesteld, dan kan het lastig zijn om te accepteren dat je lichaam minder flexibel is dan je zou willen. Als je op de yogamat op een mildere manier kunt kijken door het zetten van een intentie, werkt dat positieve effect ook daarna nog door, als de mat weer is opgerold en je je legging hebt verwisseld voor je normale kleding. Zeker als je er vaker mee oefent.

Over auteur
Sanne Eva Dijkstra staat stevig met twee benen op de Friese grond, maar met haar hoofd graag in de wolken. Sanne Eva schrijft vooral – en het liefst – over food, reizen, bewust(er) leven en lifestyle in het algemeen.

Meer lezen over yoga?

Deze makkelijke yogahoudingen helpen je aarden.

Volgend artikel
Deze yogahoudingen verminderen spanning en stress
Deze yogahoudingen verminderen spanning en stress