Zo gebruik je je bekkenbodem als krachtbron - Happinez
Terug naar overzicht

Zo gebruik je je bekkenbodem als krachtbron

Categorie
Tekst
Lisette Thooft
Zo gebruik je je bekkenbodem als krachtbron

Het is de bron van creativiteit en spiritualiteit én de thuisbasis van een mysterieuze energie, die het aardse met het hemelse kan verbinden. Je bekkenbodem… Koester dat magische centrum in jezelf. En train het als het nodig is.

Misschien wist je niet eens van het bestaan van je bekkenbodem, want ze ligt diep verscholen in je onderbuik, als een hangmatje gemaakt van spieren. Misschien ben je ermee bekend geraakt door onplezierige verrassingen…

Maar wist je dat de bekkenbodem niet alleen voor je lichamelijke, maar ook voor je emotionele en spirituele welzijn ongelooflijk belangrijk is? Emotioneel is het een essentieel gebied, omdat je met een ontspannen onderbuik beter kunt voelen wat er te voelen valt. En spiritueel is de bekkenbodem een geheime schatkist vol kundalini-energie, spirituele groeikracht.

De heilige graal, zo zou je het ook kunnen noemen. Een magische plek. Een schaal van spieren die het meest kostbare bevat dat we bezitten, alleen al omdat hij de seksorganen ondersteunt – dus ons vermogen om het leven door te geven.

Je bekkenbodem doet twee tegenovergestelde dingen voor je

Ten eerste draagt ze veilig en betrouwbaar de organen in je onderbuik. Ten tweede laat ze alles door wat eruit moet – en wat er graag in wil. Ze moet dus tegelijkertijd dragen en doorlaten, sterk en soepel zijn, zichzelf blijven en zich aanpassen. Net zoals wij, eigenlijk.

Zo valt beter te begrijpen hoe belangrijk de bekkenbodem is voor ons gevoel van evenwicht. Ook ons gevoel van aarding of gronding, de mate waarin we ons hier op aarde thuisvoelen en geworteld weten, heeft ermee te maken. Als deskundigen het een ‘hangmatje’ noemen, dan bedoelen ze dat vrij letterlijk: je kunt erin uithangen, uitrusten, ontspannen.

De schatkist in je onderbuik

Maar in de praktijk blijkt dat nog niet zo eenvoudig. Veel bekkenbodems staan te strak gespannen. En veel andere bekkenbodems zijn zodanig verslapt dat ze hun taken niet goed meer kunnen verrichten. Dan gaan we naar een fysiotherapeut, een bekkenbodemtherapeut, of tantra-trainer. En daar worden we ons voor het eerst bewust van de schatkist in onze onderbuik.

Waarom is het een ondergeschoven gebied, de onderbuik met haar schatten? Waarom zijn we zo weinig thuis in ons eigen onderlijf? Omdat mensen eeuwenlang bang zijn geweest voor de overweldigende kracht van seksuele energie. Die kracht is niet alleen licht, levengevend en scheppend, maar ze heeft ook een duistere kant.

Een andere visie

In alle culturen van de wereld is de seksuele energie in mythen en symbolen voorgesteld als een slang of een draak, die soms als heilig, maar vaak als duivels werden gezien. In de Oosterse filosofie heeft men lang geleden voor een andere visie gekozen. Daar ziet men de seksuele energie ook als een slang, maar het is een heilige slang, die drie-en-een-half keer opgerold ligt onderaan de ruggengraat.

Met yoga, ademoefeningen en een zuiver leven (doorgaans zonder seks, maar je hoeft er pas na de veertig mee te beginnen) kan men de slangenenergie omhoog trekken naar het kruinchakra. Daar zegt men dat de godin Shakti zich dan verenigt met de god Shiva. Indiase heiligen en goden hebben op afbeeldingen vaak een slangenkop boven hun hoofd, of een slangenlijf om zich heen. Dat is hetzelfde symbool, dezelfde energie.

En het is precies dat wat jij ook tot je beschikking kunt hebben, als je bewustzijn brengt in dit gebied. Onze online training Tantra & Energie kan je hierbij helpen.

Ontdek je sparkle

De training Tantra & Energie helpt bij het terugkomen in je lichaam, bij het ontdekken wie je in essentie bent. Het leert je luisteren naar je hart. Door de toegankelijke oefeningen en heldere inzichten kun je een sparkle gaan ervaren die het leven creatiever, leuker en intenser maakt.

Button training happi at work

Aanwezig in je onderbuik

Hoe doe je dat? Het is typisch iets voor het menszijn dat we ons pas bewust worden van iets als het pijn doet, als er klachten en problemen zijn. Welnu: klachten, problemen en pijn in overvloed op het seksuele vlak. Omdat heel veel mensen daarmee kampen, is er tegenwoordig heel veel hulp en informatie beschikbaar. En is er heel veel bewustzijn aan het groeien.

Een dun, praktisch boekje is ‘Bekkenbodem & seksualiteit’ van de Deense Helle Gotved. Volgens haar zouden er verplichte voorbereidende cursussen moeten zijn voor mensen die aan een langdurige relatie beginnen, waarin je leert om je bekkenbodemspieren te voelen en bewust aan te spannen en te ontspannen. Want, schrijft ze, als je dat niet kunt, verlies je een belangrijke mogelijkheid om tot een orgasme te komen.

Aanspannen en weer ontspannen is de kern van elke methode om je bekkenbodem te trainen. Maar eerst moet je weten waar ze zitten, hoe ze aanvoelen: zie oefening nummer 1. Want waar het vooral om gaat, is dat je aanwezig leert zijn in je eigen onderbuik, dat je jezelf gaat ervaren als een vrouw met een seksuele basis, je yoni en je bekkenbodem, waar van alles te beleven valt.

Oefeningen en hulpmiddelen

Een manier om te checken hoe de conditie van je bekkenbodem is, bestaat eruit dat je bij het plassen halverwege stopt. Je knijpt je bekkenbodem dicht en als het goed is, stopt de straal dan ook. Blijft het druppelen, dan is je bekkenbodem toe aan wat meer aandacht en training. Stopt de straal, dan is dat een goed teken, en kun je nog steeds bekkenbodemoefeningen doen om meer in contact te komen met dit aller-intiemste gebied in jezelf.

  • Geisha balletjes
    Er zijn ook hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je bekkenbodem te trainen, zoals de befaamde kegelballetjes of geisha balletjes, bedacht door de Amerikaanse gynaecoloog Arnold Kegel. Je brengt de balletjes voorzichtig in en omdat ze een beetje gewicht hebben, drukken ze op de bekkenbodem zodat die geprikkeld wordt om zich aan te spannen. Je kunt ermee rondlopen en zo je bekkenbodem trainen zonder dat iemand het in de gaten heeft. En voor veel vrouwen is het een opwindend en lekker gevoel om ze in te hebben. Je hebt er een lubricerende gel bij nodig, een glijmiddel, of kokosolie. Maar ook hier geldt: alleen lubricatie is niet genoeg – nog belangrijker dan dat is respect, aandacht en geduld. Neem de tijd, geef je yoni alle tijd om eraan te wennen, overval je eigen lichaam niet, wees niet veeleisend. Wees vriendelijk en zacht voor dit gevoelige centrum van je vrouwelijke energie.
  • De oefening op de stoel
    Om te weten waar de bekkenbodemspieren zich precies bevinden: ga op een stoel zitten met je knieën en voeten wijd uit elkaar. Zet je ellebogen op je knieën. Je voelt nu je ontspannen bekkenbodemspieren licht tegen de stoelzitting drukken. Als je ze aanspant – dat voelt alsof je je plas ophoudt of een windje tegenhoudt – voel je dat ze wat losser van de zitting komen. Dus niet je billen dichtknijpen, niet je buik intrekken, niet je benen tegen elkaar drukken of je adem inhouden. Alleen proberen de urinebuis en de anus op te trekken en af te sluiten.
  • De bekkenschommel
    Sta rechtop, met je knieën van het slot en je voeten stevig op de grond. Zorg dat je in evenwicht staat met een mooie lange nek en je schouders ontspannen. Leg een hand op je onderbuik, de pink drukt op je schaambeen, en de andere hand leg je op je onderrug. Nu ga je van je bekken een schommel maken die lekker heen en weer schommelt. Adem hoorbaar uit, terwijl je je bekken naar voren duwt. Denk eraan dat je niet je billen aanspant, alleen je bekkenbodem. Adem in terwijl je je rug hol maakt. Schommel zo een keer of tien heen en weer. Voel je hoe prettig het is?
  • De brug
    Lig op je rug met gebogen knieën en je voeten plat op de grond, op heupbreedte. Je armen liggen langs je lichaam, vingers naar voren. Breng langzaam je billen omhoog en span je bekkenbodemspieren. Houd een paar tellen vast en ontspan je bekkenbodem terwijl je zachtjes naar de grond terugzakt. Herhaal dit vijf maal.

Meer lezen?

  • ‘Bekkenbodem & Seksualiteit’, Helle Gotved, uitgeverij De Driehoek.

Dit vind je vast ook leuk