Creatiever denken en leven: opruiming in je hoofd - Happinez
Terug naar overzicht

Creatiever denken en leven: opruiming in je hoofd

Categorie
Creatiever denken en leven: opruiming in je hoofd

In dertien lessen leren we je creatiever denken en leven. Deze week delen we 9 oefeningen die je hoofd leegmaken.

Als je je eenmaal bewust bent van alle ‘spoken’ in je hoofd, je belemmerende overtuigingen, kun je je geest gaan leegmaken. Daar zijn gelukkig prima oefeningen voor.

1. Opschrijven

Het kritische stemmetje in je hoofd kun je een kopje kleiner maken door elke dag net na het opstaan een aantal velletjes papier vol te schrijven. Alle invallen zijn welkom, denk niet te lang na. Alle boze, klagerige en kleinzielige gedachten staan tussen jou en je creativiteit in. Als je ze gewoon opschrijft, stop je met oordelen over jezelf en maak je je hoofd leeg.

Ons brein bestaat uit een logisch en een artistiek deel. Het logische brein denkt overzichtelijk en lineair, het is ons overlevingsbrein en onze kritische stem. Het artistieke brein is ons onbevangen kind, de uitvinder in ons, onze eigen verstrooide professor. Dit deel denkt in patronen en schakeringen. Door elke dag je invallen op te schrijven, duw je je logische brein een beetje opzij om jezelf te openen voor creativiteit.

2. Aandacht voor eeuwigheid

Je bezighouden met de dagelijkse beslommeringen en negatieve kanten van het leven neemt veel tijd in beslag, maakt je niet vrolijker en helpt je meestal niet verder. De dingen die op je pad komen, gebeuren, of je er nu lang bij stilstaat of niet. Er zijn ook dingen om je heen die altijd doorgaan, zoals het ritme van de natuur, het opkomen en ondergaan van de zon, de getijden van de zee en het voorbijzweven van de wolken. Door je daarop te concentreren, til je je gedachten boven het alledaagse uit. Je geest wordt rustiger en je maakt ruimte in je hoofd.

3. Mediteren

Meditatie is een andere oefening die helpt om je hoofd leeg te maken. Door stil te zitten en aan zo weinig mogelijk te denken, verminder je stress. Alle ruis, twijfels, frustraties en kritische stemmetjes lossen op. Je ervaart rust en je komt dichter bij jezelf. Iedereen kan mediteren, er is niets moeilijks aan. Het is een kwestie van er tijd voor vrijmaken en dóén.

Neem een vast tijdstip, bijvoorbeeld ’s morgens meteen na het opstaan, en kies een vaste plek.

Ga in een comfortabele houding zitten (bijvoorbeeld op een meditatiekussentje) met een gestrekte rug en zorg dat je niet wordt gestoord. Begin met vijf minuten en bouw die tijd langzaam uit tot een maximum van 45 minuten. Als je dat dagelijks doet, zul je merken dat je helderder wordt en je minder snel van slag raakt. Er komt ruimte in je hoofd voor, juist ja, creativiteit.

4. Schrijf het van je af

Zet je wekker elke dag een half uur eerder dan je gewend bent. Sta op en schrijf minstens twee pagina’s vol met de eerste gedachten die in je opkomen. Lees de pagina’s niet over en laat ze ook niet aan een ander lezen. Berg ze op en ga verder met de orde van de dag.

5. Probeer yoga

Naast meditatie is ook yoga een goede manier om je geest los te maken van alle dagelijkse beslommeringen. De houdingen geconcentreerd uitvoeren, met aandacht voor je adem, maakt je gefocust en sterk. Extra goed voor concentratie en creativiteit zijn omgekeerde houdingen, zoals de kaars, de hoofdstand of de handstand. Door het lichaam ondersteboven te keren, ga je dieper ademhalen en worden de hersenen van extra zuurstofrijk bloed voorzien.

6. Brabbelrijm

Als je een geestelijke inspanning gaat verrichten, is het goed je hersenen eerst even op te warmen. Begin bijvoorbeeld met het schrijven van een rijmend gedicht van tien regels met vier of vijf woorden per regel. Gebruik bestaande woorden, maar voorkom zo veel mogelijk dat het gedicht iets gaat betekenen – je kunt dus woorden lukraak achter elkaar zetten. Zo stel je je geest open voor invallen en ideeën.

7. Emoties loskoppelen

Vertel een minuut lang over een akelige situatie waarbij je emotioneel betrokken bent. Stop na die minuut en beschrijf vervolgens een halve minuut lang alle details van een eenvoudig voorwerp in je omgeving. Vertel dan weer een minuut over de situatie.

Wissel steeds af, tot je merkt dat je minder emotioneel op de situatie reageert.

8. Liefdesbrief

Schrijf een liefdesbrief aan je grootste probleem. Zet in je brief alle details die met je probleem te maken hebben, maar dan met de bewonderende geest van een geliefde.

9. Monodialoog

Speel een telefoongesprek na dat je graag had willen voeren.

In dertien lessen leren we je creatiever denken en leven. Bekijk hier de volgende les.

Meest populair