Dit is hoe je ontspant in december (en je hoeft er niet voor te bewegen of mediteren) - Happinez
Terug naar overzicht

Dit is hoe je ontspant in december (en je hoeft er niet voor te bewegen of mediteren)

Categorie
Fotografie
Tekst Marijn Baar
Dit is hoe je ontspant in december (en je hoeft er niet voor te bewegen of mediteren)

We weten het allemaal: juist wanneer je het druk hebt, moet je tijd nemen om te ontspannen – en met deze tips wordt makkelijk en snel relaxen haalbaar.

­­­

Je hebt het druk op werk; want alle deadlines moeten voor het einde van het jaar gehaald worden. Je wil de leukste gedichten schrijven voor Sinterklaas, en ook de mooiste, meest bijzondere cadeautjes kopen. En vóór kerst wil je een kerstboom in huis, uitgebreid en lekker eten koken voor het kerstdiner én genoeg energie overhouden voor interessante, diepzinnige gesprekken aan tafel.

December = druk, en tijd om te ontspannen lijkt er haast niet te zijn. Toch kun je kleine dingen om stress te verlichten in deze hectische periode. En het goede nieuws: je hoeft je er niet voor in het zweet te werken, of eindeloos te mediteren.

1. De ik-heb-nu-warme-chocolademelk-met-extra-veel-slagroom-nodig-wandeling

Als het je allemaal even te veel wordt, is het recept voor instant-ontspanning simpel: stap de kou in en ga wandelend op zoek naar een tentje waar je warme chocolademelk kunt drinken. Tijdens het wandelen kun je je hoofd even leegmaken, en jezelf trakteren op iets waar je gelukkig van wordt.

2. Kook iets waar je tijd een aandacht in moet stoppen

Toegegeven: koken is minder leuk als je moe en laat thuiskomt, en een lege koelkast aantreft. Maar als je de tijd neemt om een ingewikkeld recept klaar te maken op een druilerige, donkere decembermiddag, is het de perfecte manier om je hoofd te legen. Door de meditatieve handelingen word je rustiger, en doordat je ook echt resultaat ziet van het al je harde werk, voel je extra voldoening als je de vruchten van deze arbeid in je mond kunt proeven.

3. Lees een lang boek

Volgens wetenschappelijk onderzoek zijn mensen die fictie lezen, empatischer dan mensen die alleen maar non-fictie lezen, en hun fantasie wordt geprikkeld doordat ze zich verliezen in een wereld van het boek dat ze lezen. Nu we zoveel korte stukjes lezen op Facebook, Twitter en Instagram, zijn we veel minder geneigd om te verdwalen in lange verhalen – terwijl dat juist kan zorgen voor je dagelijkse dosis ontspanning.

4. Geef je meubels een nieuwe plek

Dit klinkt als jezelf alleen maar meer werk op de hals halen. Maar het geeft je lucht en ruimte in je hoofd – je maakt letterlijk ruimte voor nieuwe dingen door het oude weg te gooien. Je brein komt in een soort reflectieve staat wanneer je actief bezig bent met ruimte maken. En ja, je hebt waarschijnlijk een paar gemiste appjes, mailtjes of telefoontjes – maar het maakt je niet meer uit, omdat je wat afstand hebt kunnen nemen.

5. Koop spontaan een kaartje voor een event

Als je echt een break nodig hebt, koop dan spontaan een kaartje voor een concert, een lezing, of een film waar je heel erg graag naartoe wil. Het lijkt misschien geen goed idee om nog iets toe te voegen aan je al zo drukke agenda, maar als je iets hebt dat je nieuwsgierigheid aanwakkert of dat je raakt op een andere manier, zal je zien dat het je nieuwe energie geeft. Het zorgt dat je even niet meer nadenkt over het verleden of de toekomst, maar volledig geniet van het ‘nu’.

Dit vind je vast ook leuk