Terug naar overzicht

Minder doen, meer bereiken: zo doe je dat

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Minder doen, meer bereiken: zo doe je dat

Carrière maken, er zijn voor onze familie, een sociaal leven onderhouden, regelmatig sporten, een mooi en opgeruimd huis: we willen het allemaal, en het liefst goed mogelijk (lees: perfect).

Maar waar haal je de tijd vandaan om al die ballen in de lucht te houden en daar dan ook nog een beetje van te genieten? Veel vrouwen hebben onrealistische verwachtingen en eisen het uiterste van zichzelf. Als je bepaalt wat écht belangrijk voor je is, kun je je aandacht veel beter verdelen. 

Spoiler: je mag heus eens een bal (of twee) laten vallen. Ook al voelt dat misschien niet zo, de wereld vergaat niet. Tiffany Dufu, auteur van Drop the ball: achieving more by doing less is er het levende voorbeeld van. Zij ontdekte dat er eigenlijk niets te vrezen viel, hoeveel ballen ze ook liet vallen. Ze verloor haar baan niet. Mensen stopten niet met van haar te houden. Zo laat je net als Dufu je onrealistische verwachtingen los, zodat je minder hoeft, en toch meer bereikt op de gebieden die voor jou prioriteit hebben.

Bepaal wat er echt toe doet

Wat is het belangrijkste voor jou? Klinkt simpel, maar het is nogal een vraag. En toch kun je er niet omheen. Je kunt nu eenmaal pas ballen laten vallen als je weet welke er absoluut moeten blijven. Bepaal wat er echt toe doet voor jou, en bedenk dan wat je moet je doen om je daarop te kunnen focussen. Waarschijnlijk ben je zo opgeslokt door taken en afspraken dat je jezelf niet eens meer afvraagt of iets je tijd eigenlijk wel waard is. Dat je iets kunt doen, betekent niet dat je het ook moet doen. Schrijf op wat voor jou het meest belangrijk is en kijk vervolgens eens goed naar je to-do-lijst. Stel jezelf per taak de volgende vragen:

  • Is dit noodzakelijk in het licht van wat ik het meest belangrijk vind?
  • Kan ik dit goed en zonder al teveel moeite?
  • Moet ik dit beslist zélf doen?
  • Word ik er blij van?

Is het antwoord drie of vier keer ja, dan hoort de taak op je lijstje thuis. Is het antwoord vaker nee? Dan is dit er eentje die je kunt laten vallen (of delegeren). 

Vraag om hulp

Hulp vragen betekent dat je je kwetsbaar moet opstellen, en dat is moeilijk. Toch is hulp vragen een van de beste dingen die je kunt doen zodra je weet wat wel en niet belangrijk voor je is. Durf je niet? Bedenk dan dat hulp vaak ook in het belang is van degene die jij om hulp vraagt. Als je gezin eens wat vaker helpt met de was of koken, krijgen ze daar een blijere versie van jou voor terug. Win-win als je familie voor jou voor alles gaat. Staat je carrière juist op nummer één? Als je leidinggevende jou helpt om je tijd beter in te plannen of een cursus te kunnen volgen, betekent dat dat jij productiever wordt als werknemer.

Leer ‘nee’ zeggen

Met maar 24 uur in een dag kun je niet alles doen. Maar met die factor – tijd – houdt je to-do-lijst helemaal geen rekening. Vraagt iemand je om iets voor hem of haar te doen? Zeg dan niet zomaar toe, maar stel vragen. Hoe lang gaat het duren? Ben jij de enige die het kan doen? Wanneer moet het af? Dan kun je beter inschatten of je er wel tijd voor hebt en weloverwogen antwoorden. Bovendien maakt het de ander er bewuster van wat hij of zij van je vraagt. Het helpt ook om je taken niet op een los lijstje te noteren, maar in te plannen in je agenda, inclusief de tijd die je verwacht ergens voor nodig te hebben. Dat geeft je een veel beter overzicht: zo zie je meteen of er wel ruimte is voor nog een nieuwe taak erbij. Is dat niet zo, dan is ‘nee’ een logisch antwoord – of moet je een andere taak laten vallen. 

Meer lezen?

Door anderen gelezen