Terug naar overzicht

Waarom kleine gewoonteveranderingen zo gelukkig maken

Categorie
Tekst
Dorien Vrieling
Waarom kleine gewoonteveranderingen zo gelukkig maken

Net wat gezonder eten. Vaker sporten. Minder op social media rondhangen. Of: meer schrijven. Die kleine veranderingen kunnen je leven veel leuker maken, ontdekte Lianne Keemink, die je misschien wel kent als The Self Help Hipster. Als je maar niet streeft naar perfectie, want dat is nergens voor nodig. 

Lianne heeft psychologie gestudeerd, maar we moeten vooral niet de vergissing maken te denken dat ze daardoor een autoriteit is, schrijft ze in haar geestige boek Dingen anders doen – kleine gewoonteveranderingen voor een nóg leuker leven. Want: ‘Iemand die sinds het behalen van haar diploma alleen maar in het onderwijs heeft gewerkt, noem ik geen psycholoog (eerder een afvallige).’ Nee, ze schrijft haar boek vooral vanuit haar jarenlange ervaring met zelfhulpboeken. Daar heeft ze dingen uit opgestoken waar haar eigen leven leuker van werd, vooral op het gebied van gewoontes veranderen, en die deelt ze graag.

Kleine gewoonteveranderingen

Waarom je dat eigenlijk zou willen, gewoontes veranderen? Nou, bijvoorbeeld omdat het een gevoel van autonomie geeft, schrijft Lianne: jij bepaalt. Omdat het leuk en uitdagend is, en omdat je door nieuwe ervaringen op te doen, bewuster leeft. ‘Doordat je afwijkt van je oude patronen en routines moet je ineens weer nadenken en ervaar je andere dingen. Daardoor maak je die periodes ook bewuster mee, en verandert je perceptie van tijd.’

Dat veranderen vaak lastig is, heeft ze ook gemerkt. Op de een of andere manier denken wij mensen bij veranderingen aan grootse dingen: van ongezond eten naar Heel Gezond Eten, van niet sporten naar vijf keer per week. En dat lukt dan vaak niet. Niet alleen omdat de gewenste verandering wel heel erg groot is, maar ook omdat het soms niet in je leven past (je hebt al een hoop aan je hoofd) of omdat je je te veel aantrekt van wat anderen ervan vinden.

Over wat wél werkt, geeft Lianne een hoop tips. Dit zijn er een paar:

Denk niet in alles of niets

30 day challenges zijn tegenwoordig hip: 30 dagen lang houd je iets vol wat je normaal gesproken niet (of lang niet zo vaak) doet. Lianne is er geen fan van, want bij zo’n challenge verander je iets heel radicaal, waardoor het moeilijk vol te houden is. ‘De hele het-is-alles-of-niets-gedachtegang wordt ook wel de dieter’s mentality genoemd: een taartje eten betekent een ‘mislukte dag’, dus dan kun je jezelf net zo goed volproppen.’ Dé manier om te leren dat verandering geen alles-of-niets-kwestie is, is door  te merken dat je je een nieuwe gewoonte ook kunt aanleren zonder het strikt elke dag te doen. ‘Wil je meer bewegen? Als je al drie dagen de fiets neemt naar je werk, hartstikke goed. Maar voorkom dat je opbrandt en terugvalt in oude gewoonets doordat je moe bent: neem óók tussendoor weer een keer het openbaar vervoer. Hopelijk, door dit af en toe eens zo te doen, leer je het gemiddelde op te zoeken.’

Maak ruimte om het te laten lukken

Hoe beter de randvoorwaarden, hoe makkelijker het is om jezelf nieuwe gewoontes aan te leren. Maak dus tijd voor dat sportmoment. Wil je minder ‘sociallen’? Leg je telefoon in een laatje. Vertel mensen over je plan, zodat het niet alleen in jouw hoofd bestaat. En ‘wrik het rustig los’, zoals Lianne dat zegt. Verwacht niet van jezelf dat je van de ene op de andere dag een ander mens wordt, neem je tijd. Baby steps! Juist door het langzaam aan te doen, wen je eraan.

Geef niet op na ‘falen’

Misschien wel de meest waardevolle tip: ‘Alles is oefening’. Dus ook dat taartje dat je eigenlijk niet had willen nemen, of die avond dat je op de bank bleef hangen en je niet in sporttenue hees. ‘Alles wat je vanaf nu doet op het gebied van gewoonteverandering is het opbouwen van je trackrecord. Er bestaat geen falen. alles is ervaringen opdoen, kennis opbouwen, nieuwe dingen leren en oefenen, oefenen, oefenen.’ Een vrolijk makend idee, toch? Zo bezien kun je bijna net zo blij zijn met een fout als met een overwinning, want je weet dat je er van leert en dus verder komt.

Meer lezen?

  • Lianne Keemink, Dingen anders doen. Kleine gewoonteveranderingen voor een nóg leuker leven. Uitgeverij Nieuw Amsterdam, 2020.

Lees ook

Door anderen gelezen