Zo til je je seksleven naar een hoger niveau (7 oefeningen) - Happinez
Terug naar overzicht

Zo til je je seksleven naar een hoger niveau (7 oefeningen)

Categorie
Fotografie
Tekst: Anne Wesseling
Zo til je je seksleven naar een hoger niveau (7 oefeningen)

Een beetje mindfulness kan je seksleven enorm verrijken. Want wanneer je met aandacht vrijt, wordt het niet snel routine, omdat je elk moment als nieuw benadert.

Mindfulness is eigenlijk niets meer dan ‘bewust aandachtig zijn’. Op de mooiste, passievolle momenten in je leven ben je als vanzelf helemaal in het hier en nu. Intens liefhebben en vrijen, dat doe je immers met je lichaam, met je aandacht volledig bij je eigen lichaam én dat van de ander.

Met deze oefeningen werk je samen aan mindfulness in de slaapkamer.

Oefening 1: Richt je aandacht

Dit is een mooie focus-oefening die je overigens ook heel goed kunt doen als je partner slaapt. Vorm met je duim en wijsvinger een cirkel en leg dat cirkeltje ergens op het lichaam van je partner. Richt een paar minuten lang je volle aandacht op dit ene plekje van een paar vierkante centimeter. Wat is de structuur van de huid, hoe is de geur, hoe reageert de huid als je haar aanraakt? En als je haar kust?

Oefening 2: Accepteer wat er is

Deze klassieke mindfulness-oefening heeft eigenlijk als doel thuis te komen in je eigen lichaam, door je aandacht beurtelings op al je lichaamsdelen te richten. Maar je kunt er ook een partneroefening van maken – vrijen is tenslotte ook zoiets als thuiskomen in het lichaam van de ander. Streel aandachtig het hele lichaam van je geliefde, van boven naar beneden en van links naar rechts. Heb dat lijf lief en sla geen plekje over. Werk niet toe naar een doel; als je partner ondertussen in slaap valt, mag dat ook.

Oefening 3: Wees waar je bent

Neem, als je gaat vrijen, een moment de tijd om de ruimte waar je bent op je in te laten werken. De grootte van de kamer, het licht door het raam, hoe het er ruikt, hoe het voelt. Luister naar de geluiden die van buiten komen, luister naar de ademhaling van je partner. Ook als het een rommeltje is, als de was in de hoek ligt opgestapeld en de ramen niet zijn gelapt: dit is waar je bent, op dit moment in je leven. Geen andere plek is beter.

Oefening 4: Neem afstand

Bedenk een naam voor het onderwerp dat je bezighoudt, kies in gedachten een passende verpakking, leg je onderwerp erin en sluit de verpakking. Zoek in gedachten een goede plaats voor dit pakje en leg het daar neer. Zo kan het rustig wachten tot je tijd hebt om je gedachten erop te richten. (Gebaseerd op een basisoefening uit ‘Mindfulness’ van Jan Thorsten Eßwein).

Oefening 5: Laat verwachtingen los

Laat alle verwachtingen los over hoe mooi seks zou moeten zijn. Spreek met je partner af: ‘We gaan géén seks hebben!’ en kijk waar dat toe leidt. Oefen intussen de ‘innerlijke glimlach’ – dat kan volgens Jan Thorsten Eßwein in ‘Mindfulness’ helpen een ontvankelijke houding te vinden, vooral als je kritisch gestemd bent, en het levensgevoel een snufje luchtigheid geven.

Oefening 6: Speel met gewoonten

Kijkoefening: het enige wat je voor deze oefening hoeft te doen, is elkaar recht in de ogen kijken. Na een paar ogenblikken krijg je waarschijnlijk de neiging om weg te kijken – niet doen. Blijf elkaar aankijken en houd dit vijf minuten vol. Glijd langzaam in elkaars armen en houd elkaar vast. Blake: ‘Dit is een fantastische manier om de emotionele band met elkaar nog sterker te maken dan hij al is, en de oefening werkt perfect als begin of einde van een intense ervaring.’

Oefening 7: Maak plezier

Ga lekker dicht tegen elkaar aan zitten, plaats je lippen tegen die van je partner en open allebei je mond iets. Laat je ademhaling en die van je partner hetzelfde ritme aannemen; als de een inademt, ademt de ander uit. Adem in elkaars longen, je drinkt als het ware elkaars lucht. Doe dit niet te lang, een paar keer is genoeg (en, praktisch puntje: de zuurstof raakt op). Samen mindful ademhalen is een intieme vorm van samen mediteren! En in de lach schieten mag.

Meest populair