Minder smartphonegebruik, meer rust: met deze 8 tips lukt het je - Happinez
Terug naar overzicht

Minder smartphonegebruik, meer rust: met deze 8 tips lukt het je

Categorie
Minder smartphonegebruik, meer rust: met deze 8 tips lukt het je

Is jouw telefoon permanent binnen handbereik? Gefeliciteerd: dan ben je altijd bereikbaar (voor je vrienden én voor al je apps). Maar als jij net als je telefoon altijd ‘aan’ staat, kun je nooit opladen.

Helemaal zonder telefoon kan bijna niemand – en dat hoeft ook helemaal niet. Maar als jij ook weleens het knagende gevoel hebt dat de schermpjes een te grote rol spelen in je leven, dan kan het goed zijn om je eens te verdiepen in de effecten van (te) veel smartphonegebruik.

Om je te motiveren:

Voor elk berichtje dat je ‘even snel’ beantwoordt, krijgt je brein een signaaltje; let op nieuwe informatie! Schrijver Linda Stone noemt dit fenomeen ‘Continuous partial attention’. Je brein verwerkt élke foto en ieder appje als unieke informatie. En dat kost bakken energie.

En is al die informatie nou echt zo belangrijk? Kleine kans dat je aan het einde van je leven gelukzalig terugdenkt aan al die quality time met je telefoon. En hoe lekker het ook kan zijn om af en toe door je Instagramfeed te scrollen, écht ontspannen maakt het je niet.

Ook je gevoel van tevredenheid en dankbaarheid kan door social media beïnvloed worden. Zo kan een perfect plaatje van een gezellig feestje jou het gevoel geven dat je iets mist. En ineens lijkt jouw avondje bank hangen oninteressant of zelfs saai.

Klaar voor meer rust in je leven?

Met deze tips lukt het je om jouw smartphonegebruik in te perken.

  • Tip 1: telefoon op zwart wit
    Al die groene notificaties en knalrode pushmeldingen zijn eigenlijk ingenieuze afleidingsmanoeuvres. Door je scherminstellingen aan te passen naar zwart-wit, word je minder snel verleid.
  • Tip 2: weet wat je onrust geeft
    Misschien word je onrustig van nieuwsberichten, geeft Instagram je een naar gevoel, of zorgen die Whatsapp-groepen voor stress. Schrijf je gevoelens na je telefoongebruik eens op en onderneem actie.
  • Tip 3: track je telefoongebruik
    Een app zoals ‘Schermtijd’ kan je meer inzicht geven in je telefoongebruik.
  • Tip 4: zet je pushmeldingen uit
    Een pushmelding zegt eigenlijk: ‘dit komt nú binnen dus lees het zo snel mogelijk’. Door je meldingen uit te zetten bepaal je zelf wanneer je iets leest of beantwoordt.
  • Tip 5: ga spaarzaam om met groepsgesprekken
    We schreven er al eerder over: groepsgesprekken kunnen snel veel stress opleveren. Zet de pushberichten van je groepsgesprekken op stil, zodat je niet de hele tijd wordt gestoord.
  • Tip 6: verwijder e-mailaccounts van je telefoon
    Ook je mail-app mag je gerust verbannen van je telefoon. Via de webbrowser kun je immers altijd nog je mail raadplegen (je doet het alleen wat minder vaak).
  • Tip 7 : zet je telefoon thuis altijd op ‘niet storen’-modus
    Je kunt zelfs uitzonderingen instellen voor familieleden of vriendinnen met wie je wel graag uren belt.
  • Tip 8: geef je telefoon een slaapkamerverbod
    Dat blauwe licht draagt namelijk niet bepaald bij aan je nachtrust.

Meest populair