Terug naar overzicht

Ruimte maken voor moeilijke emoties: zo doe je dat

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Ruimte maken voor moeilijke emoties: zo doe je dat

Als we het over onze mentale gezondheid hebben, doen we dat vaak alsof we praten over ziekten. We gebruiken bijvoorbeeld woorden als behandeling en preventie. En de tools die we inzetten om ‘beter’ te worden zijn hoofdzakelijk therapie en medicatie.

Als het om psychische aandoeningen gaat, is dat ook logisch. Maar volgens holistisch psycholoog Ellie Cobb helpt dit vocabulaire niet bij het omgaan met gezonde emotionele ups en downs, die nu eenmaal bij het leven horen. Cobb pleit voor een andere benadering, waarbij we duidelijker zijn over wat pathologische problemen (ziekten) zijn en wat slechts vervelende gevoelens. Mindfulness maakt het verschil tussen denken dat je negatieve emoties voelt en dat dat normaal is, en denken dat je negatieve emoties voelt en dat er dus iets mis met je is, vertelt ze aan Goop.

Holistische benadering

Gezondheid is meer dan alleen de som van afzonderlijke fysieke en mentale deeltjes. Onze mentale, emotionele, lichamelijke, sociale en spirituele gezondheid zijn allemaal met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar. Als je je psychische gezondheid in dat licht bekijkt, zijn er heel veel verschillende manieren om te helen en tot bloei te komen. Cobb gelooft dan ook in een holistische aanpak, waarbij de geest gezien wordt als onderdeel van een compleet menselijk systeem.

Ruimte maken in 3 stappen

1. Verander je mindset

Heb je te maken met sterke, moeilijke emoties? Toon dan mededogen voor jezelf. Volgens Cobb zijn het doorgaans niet die emoties zelf die het je zo moeilijk maken, maar de manier waarop je er mee omgaat. Je kunt je relatie tot je emoties veranderen door jezelf toe te staan om ze te voelen, zonder ze te zien als een ziekte of iets verkeerds.

Iedereen heeft last van stress en angst. Dat is ook niet zo gek, in een wereld leven waarin we voortdurend bestookt worden met e-mails, appjes en andere prikkels. Het zijn vervelende, maar toch ook heel gezonde gevoelens: een natuurlijke en biologische reactie op mogelijk gevaar. Toch zijn we al snel geneigd te denken dat er iets mis met ons is zodra we gevoelens van stress en angst ervaren. Als je oefent met bewustzijn, acceptatie en mededogen kun je in plaats daarvan denken: ‘mijn brein probeert me te beschermen. Ik ervaar stress. Dat is oncomfortabel en een menselijke reactie.’ Op die manier geef je moeilijke emoties ruimte om er te zijn.

2. Zoek verbinding

Cobb zegt ook dat, hoewel we onze (mentale) gezondheid meestal zien als iets individueels, verbinding met anderen belangrijk is voor ons welzijn. De mens heeft er als sociaal wezen baat bij om zich onderdeel van iets groters te voelen. Dus hoe moeilijk het ook is om je open te stellen voor een ander als je je op je slechtst voelt; probeer het te zien een kans om echte verbinding aan te gaan met je omgeving. Je bent écht niet de enige.

3. Focus op wat je wilt

Ons brein is gericht op beloning, zelfs als die beloning alleen maar iets bekends is; je comfortzone. Daarom is het ook zo moeilijk om slechte gewoonten – zoals denken dat er iets mis is met je omdat je bepaalde emoties hebt – te doorbreken. Wil je je mentale gezondheid op een positievere manier benaderen en daarmee heel bewust je welzijn vergroten? Focus je dan niet op waar je mee wilt stoppen, maar op wat je wilt creëren of manifesteren. Gebruik technieken en start nieuwe gewoonten die bijdragen aan dat doel. Dit proces heeft tijd en aandacht nodig, maar op den duur gaan je hersenen die gewoonten linken aan beloning, en worden ze de nieuwe norm.

Meer lezen?

Meest populair