Uitpluggen en opladen: vijf mini-retraites - Happinez
Terug naar overzicht

Uitpluggen en opladen: vijf mini-retraites

Categorie
Tekst
Lisette Thooft
Uitpluggen en opladen: vijf mini-retraites

De lente is een heerlijke tijd om weer helemaal op te laden. Op vakantie of gewoon thuis. Laat je zorgen los en maak je hoofd leeg met deze vijf heerlijke mini-retraites om instant rust te creëren. Een paar minuten voor jezelf en je voelt je een ander mens.

Mini-lachmeditatie

Een lachmeditatie kun je onder deskundige begeleiding in een groep doen, maar je kunt er ook zelf eentje thuis organiseren voor één persoon. Een mini-retraite voor jezelf.

Je start door een paar keer adem te halen en bij elke inademing je schouders hoog op te trekken, tot aan je oren. Houd ze daar heel even en laat ze dan bij een uitademing vallen. Intussen begin je zachtjes te grinniken of te lachen. Hoef je helemaal niet te lachen? Doe alsof je lacht. Produceer het geluid Ha ha ha… Voel je buikspieren trekken en schudden. Lach de volgende ademhaling iets harder: Ha ha ha ha ha ha ha… En nog wat harder. Waarschijnlijk ga je vanzelf echt lachen, want het is tamelijk grappig wat je aan het doen bent. Je steekt jezelf aan, als het ware.

Lachen is enorm gezond en harmonie-bevorderend. Het produceert direct stofjes in je hersenen die je het leven van de zonnige kant laten zien.

Theemoment

In Japan is de traditionele theeceremonie een uren durend spiritueel ritueel dat veel studie, voorbereiding en ontwikkeling vergt. Een vleugje sfeer van deze traditie – en daarmee wat rust en kalmte – kun je zelf elke dag in je eigen huis creëren met een theemoment.

Het maken

Het begint met de vaststelling: ik ben toe aan thee. Je zet het water op en wacht geduldig af tot het kookt. Ondertussen kun je het geluid goed in je opnemen. Als het water klaar is kun je zorgvuldig een thee kiezen. Ga bijvoorbeeld eens voor die losse thee die je helemaal achterin je voorraadkast bewaart. Wanneer je een theepot hebt kun je deze omspoelen met heet water. Daarna kun je de thee in de pot doen en langzaam het water erop schenken.  Als laatste wacht je geduldig af tot de thee genoeg getrokken is. In deze tijd kun je bijvoorbeeld een mini meditatie doen of gewoon een beetje mijmeren.

Het drinken

De thee is nu klaar. Schenk een glas of kop thee in en wacht weer tot de thee op drinktemperatuur is. Drink een klein slokje. Proef goed. Voel de warme thee door je lichaam gaan. Voel wat het met je doet. Neem de tijd om het hele glas met kleine, aandachtige slokjes leeg te drinken zonder dat je iets anders doet. Spoel daarna, zorgvuldig, langzaam en met aandacht, je kop om. Je kunt eventueel een kleine buiging maken als je weer aan je werk gaat. Je buigt voor de thee, voor de stilte, voor jezelf.

De Godinnenhouding

De Godinnenhouding heet ook wel de Liggende Vlinder, supta baddha konasana. Het is een ideale houding om een paar minuten te ontspannen en je te openen voor nieuwe inspiratie en energie.

Voor deze mini-retraite ga je op de grond liggen en trek je je knieën op. Leg er een kussen of rol onder als dat prettig voelt. Breng je voetzolen tegen elkaar aan en laat je knieën zachtjes aan weerszijden naar de vloer zakken. Leg ook kussentjes onder je knieën als dat prettiger is. Onder je onderrug kun je ook een plat kussen leggen. Strek je armen uit, een beetje van je lichaam af en leg ze neer met je handpalmen open naar boven gericht. Je hoofd rust op de grond.

Deze houding opent je bekken en je borst en daarmee je innerlijk. Het is een ultiem ontvankelijke houding die je dichter bij je diepste vrouwelijke kern brengt – de receptiviteit van het ruimte geven, de dingen laten gebeuren, alles en iedereen laten zijn wat het is. Het brengt je niet alleen tot rust; in deze houding ben je ook ultiem ontvankelijk voor inspiratie vanuit de kosmos. Leg dus voor de zekerheid een opschrijfblokje klaar. Voel je lichaam en wees niet verbaasd als je ineens een geweldig idee krijgt.

Voel je één met de natuur

Verbondenheid met de natuur brengt altijd rust en vrede teweeg, want in de natuur heeft alles vrede met de werkelijkheid zoals die is. Dus ga naar buiten als het kan en kan het niet, ga dan voor een raam staan en kijk naar een boom, neem een poes in je armen, knuffel met je cavia of praat met je kamerplanten.

Zie hoe je past in het geheel, hoe je erbij hoort, hoe je zelf ook een natuurfenomeen bent. Zeg bijvoorbeeld hardop of in jezelf: ‘Ik ben net zo licht als de lucht of ik ben zo vrij als de vogels.’ Je verzint niks, Het is je diepste innerlijke kern, het bewustzijn of het goddelijke in je. Dat wat rechtstreeks uit de bron gekomen is en waaruit jij bestaat. Je bent niet anders dan die bron, je bent een kind van Moeder Aarde. Die diepste kern in jou is altijd fris, nieuw, stromend en creatief. Door je te verbinden met de natuur versterk je je bewustzijn daarvan.

Haiku

Maak een gingko-wandeling, zoals de Japanners dat noemen: wandel in de natuur om inspiratie op te doen om een haiku te schrijven.

Een haiku is een gedicht van drie regels. De eerste regel heeft vijf lettergrepen, de tweede zeven en de derde weer vijf. De toon is speels en licht. Een van de beroemdste haiku aller tijden is deze van Basho:

Wanneer je goed kijkt
bloeit er een herderstasje
onder de heining!

Een moderne haiku is deze van Vincent Duindam, die een bundel haiku publiceerde ‘Dochters, de bloei komt eraan’:

Ik ren om de was
binnen te halen en stop
voor de regenboog
.

Je ziet, je kunt alle kanten op met deze mini-retraite, als het maar een gevoel oproept, een sfeer, een stemming. Noem niet alleen wat je ziet, maar ook wat je hoort, ruikt, proeft, voelt.

Wil je meer leren over mini-retraites? Kom dan naar het Happinez Festival (2019) waar Julie de Ruijter eendaagse mini-retraites verzorgt met aandacht voor verbinding.

Meer tips om je hoofd leeg te maken?

Dit artikel komt uit Happinez 5-2018. Benieuwd naar meer? Je bestelt het nummer in onze shop.

Meest populair