Zo houd je in de winter je humeur op peil - Happinez
Terug naar overzicht

Zo houd je in de winter je humeur op peil

Categorie
Tekst
Eline Hoffman
Zo houd je in de winter je humeur op peil

Voor de optimisten: we zijn al op de helft! Voor de pessimisten: we zijn pás op de helft… Over het winterseizoen is ieder jaar een aantal dingen zeker: het duurt drie maanden, het is koud en het beïnvloedt je humeur.

In februari krijgen we langzaam weer een beetje meer daglicht voorgeschoteld. De kortste dag ligt al een poosje achter ons, de donkerste dagen hebben we gehad en wie écht optimistisch is hoort af en toe de lentevogeltjes fluiten. Toch zitten we nog middenin de winter: hét seizoen dat voor veel mensen samenhangt met een somber humeur.

Nu is een verslechterd humeur in de winter – ook wel de winter- of herfstdip – niet te verwarren met het daadwerkelijk lijden aan een winterdepressie. Slechts drie procent van de Nederlandse bevolking heeft de diagnose Seasonal Affective Disorder, een serieuze en erkende aandoening die in principe in elk seizoen kan optreden, maar vooral in de winter de kop opsteekt. Wie aan SAD lijdt heeft baat bij professionele, medische hulp. Lichttherapie kan bijvoorbeeld uitkomst bieden.

Als je geen winterdepressie hebt maar je wél vermoeid, chagrijnig en weinig geïnteresseerd voelt in dit koude seizoen, dan verbeter je met deze technieken je humeur.

Schrijf op waar je dankbaar voor bent

Uit onderzoek blijkt dat je humeur verbetert wanneer je opschrijft waar je dankbaar voor bent. Iedereen die vroeger een dagboek bijhield (of dat nog steeds doet) kan beamen dat het lekker is om de dag van je af te schrijven. Je gedachten krijgen letterlijk een plekje. Dat werkt ook met dankbaarheid: als je dagelijks – of wanneer jij er zin in hebt – opschrijft waar jij blij mee bent in je leven, geeft dat je humeur een boost. Wie weet ga je de koud zelfs wel omarmen en de mooie kanten van de winter meer waarderen.

Maak een stoofpotje

Klinkt heel gemakkelijk en dat is het ook: kies een recept voor een heerlijk stoofpotje en geef jezelf daarmee het warme, behaaglijke gevoel dat (naast kou en donkerte) óók bij de winter hoort. Volgens Liana Krissoff, schrijfster van het kookboek ‘Slow Cook Modern’, smaken en ruiken stoofpotjes huiselijk en verwarmend en geven ze je het gevoel dat er goed voor je gezorgd wordt. Ook als jij zelf degene bent die het stoofpotje op tafel heeft getoverd. Want voor jezelf zorgen is minstens zo belangrijk als zorgen voor anderen.

Zoek je vrienden op

Weinig zo verleidelijk als cocoonen op een koude, natte, donkere winteravond, maar volgens therapeut en relatie-expert Miriam Kirmayer is het juist ook in de winter belangrijk om af te spreken met vrienden. Het onderhouden van vriendschappen en relaties is essentieel voor je gezondheid en welzijn, en dus ook voor je humeur. Organiseer bijvoorbeeld een winters etentje, houd een spelletjesavond, maak een lange wandeling door de natuur of ga samen het ijs op. Ook al heb je van tevoren meer zin om opgerold in je dekentje op de bank te blijven liggen; als je je eenmaal onder je vrienden bevindt besef je dat er weinig belangrijker is dan genieten met fijne mensen om je heen.

Ban de beeldschermen

Een boodschap die niet vaak genoeg herhaald kan worden: het echte leven speelt zich buiten af. En dat hoeft niet eens letterlijk in de buitenlucht te zijn. Met ‘buiten’ bedoel ik voorbij de grenzen van onze beeldschermen. Leg je telefoon, tablet of laptop zodra het kan aan de kant en zoek het echte leven op. Verwonder je over de sneeuwvlokken die uit de lucht dwarrelen of de rust die een winters landschap over zich heeft. Lees een boek, maak een wandeling of doe niets. Dat geeft je brein de rust die het verdient en bovendien is het veel leuker om een besneeuwd landschap in real life te zien dan op Instagram.

Meer lezen?

  • Deze 5 yogahoudingen helpen je uit een winterdip
  • Slapen en ontwaken in de natuur (ook in de winter)
  • Met deze rituelen gebruik je de kracht van de winter

Meest populair