Toe aan verliefde kriebels in je buik? Laat je dan hierdoor verwonderen - Happinez
Terug naar overzicht

Toe aan verliefde kriebels in je buik? Laat je dan hierdoor verwonderen

Categorie
Tekst
Joanne Wienen
Toe aan verliefde kriebels in je buik? Laat je dan hierdoor verwonderen

Of het nu om het Vondelpark in hartje Amsterdam gaat of om een uitgestrekt gebied op de Veluwe – de kracht van natuur is overal te ervaren. Het enige dat je nodig hebt is een beetje opmerkzaamheid. Want hoe meer je ziet, hoe meer je je zult verwonderen.

In onze drukke levens nemen we maar weinig tijd om echt stil te staan bij de natuur. Vaak zijn we zo gehaast dat we onze omgeving überhaupt nauwelijks in ons opnemen. Of dwalen onze gedachten automatisch af naar de deadline van morgen of de enorme berg wasgoed die thuis ligt te wachten. Kortom; we staan weinig stil bij hoeveel kleur en leven de natuur ons te bieden heeft.

Verbinding met de natuur

En dat is zonde, want oprechte verbinding geeft zin en betekenis aan ons leven. Niet alleen verbinding tussen mensen, maar juist ook de verbinding met al wat leeft. Van een ontluikende bloem in een waterig lentezonnetje tot een eeuwenoude eikenboom die al eeuwenlang onbeweeglijk op dezelfde plek staat.

Kalmte en licht

Alexandra Frey en Autumn Totton, eigenaren van een laagdrempelig mindfulnesscentrum in Londen, willen mensen de meerwaarde van overgave aan de natuur laten inzien. Daarom maakten zij ‘Mindful in de natuur’. Een gids met ruim zeventig mindfulnessoefeningen die je kunt doen op opnieuw verbonden te raken met de natuur. Want die verbinding brengt uiteindelijk kalmte en licht in je leven.  

10 manieren om je (opnieuw) te verbinden met de natuur

  1. Ga naar buiten en richt je aandacht op de natuur rondom je huis.
  2. Mediteer minstens vijf minuten – richt je aandacht daarbij op je lichaam en ademhaling
  3. Verzorg je kamerplanten of je tuin.
  4. Aai je huisdier – of dat van de buren.
  5. Sta stil bij de herkomst van producten en doe aan recyling.
  6. Eet gezonde, onbewerkte voeding en geniete van de pure smaak.
  7. Kijk regelmatig naar de hemel – zowel overdag als ’s nachts.
  8. Wees je bewust van het weer – de wind tegen je wangen, het getik van regendruppels op het dak.
  9. Wees dankbaar voor alles wat de natuur je geeft.
  10. Raak een boom aan, luister naar het gezang van een vogel.

* Laat je smartphone of tablet binnen, zodat je niet wordt afgeleid.

Deze oefening komt uit ‘Mindful in de natuur’ – The Mindfulness Project. 12,50 euro, Spectrum

Dit vind je vast ook leuk