Ben jij een emo-eter? Zo verander je je relatie met voeding
Terug naar overzicht

Emo-eter? Zo verander je je relatie met voeding

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Emo-eter? Zo verander je je relatie met voeding

Grijp jij regelmatig naar een reep chocolade of een zak chips om maar niet onder ogen te zien wat je voelt, en negeer je daarbij wat je lichaam écht nodig heeft?

Volgens diëtiste en ervaringsdeskundige Eve Lahijani moeten we onze relatie met voeding opnieuw vormgeven. Ze was haar eigen obsessie met (ongezond) voedsel zo zat dat ze talloze opleidingen volgde om ‘beter’ te worden en maakte er meteen maar haar missie van om anderen te helpen hetzelfde te doen.

Volgens Eve kun je jouw eigen relatie met voeding verbeteren met deze drie eenvoudige stappen:

1 Verbind je opnieuw met je honger

Het is lunchtijd, je hangt voor Netflix, je bent vrolijk, je bent verdrietig, je wilt geen restjes weggooien: er zijn heel veel redenen om te eten. Tegelijkertijd onderdrukken we onze trek soms ook. Omdat we boos zijn, omdat niemand anders eet, omdat het te vroeg is, omdat het te laat is, omdat we er geen tijd voor hebben, enzovoorts. Lahijani moedigt je aan om alleen nog te eten wanneer je trek hebt, en te stoppen zodra je vol zit. Nogal logisch, zeg je? Helemaal waar. Maar toch: waarschijnlijk eet je – onbewust – regelmatig iets terwijl je eigenlijk geen trek hebt.

Om dat te voorkomen, kun je de mate waarin je trek hebt of juist vol zit een cijfer van 0 tot 10 geven. 0 betekent dat je rammelt van de honger, 10 betekent dat je zo vol zit dat je buik op knappen staat. Eet iets als je net merkt dat je trek hebt, wat overeenkomt met een 3 of 4. Stop met eten wanneer je prettig vol zit, wat overeenkomt met een 6 of 7. Lahijani zegt dat je niet moet wachten met eten tot je enorme honger hebt, omdat je dan eerder ongezonde keuzes maakt. Bovendien eet je met lichte trek langzamer, ben je minder geneigd te veel te eten en geniet je er meer van. Je eet dan veel mindfuller.

2 Voed je lichaam met waar het naar snakt

Als je een dieet volgt, geef je je lichaam alleen die voedingsmiddelen die ‘mogen’ volgens het dieet. Heb je een snaaiaanval, dan werk je juist voedsel naar binnen dat je jezelf hebt verboden. Als je een andere relatie met voedsel wilt, moet je dat patroon doorbreken. Volgens Lahijani kun je dat doen door je lichaam alleen te voeden met datgene waar het op dat moment echt behoefte aan heeft.

Zelf ondervond Lahijani bijvoorbeeld dat haar lichaam meestal helemaal niet snakte naar junkfood. Toen ze ophield zich schuldig te voelen over eten en zich niet meer liet leiden door wat zogenaamd wel en niet mocht, merkte ze tot haar verbazing een voorkeur voor voedzame etenswaren zoals fruit en groenten.

3 Gebruik voeding niet als beloning of straf

Als je lief bent krijg je een snoepje, als je je bord niet leegeet mag je geen ijsje: niet de beste ‘lessen’ als je een gezonde relatie met voeding wilt. Toch krijgen we als kind al vaak mee dat voeding ofwel als beloning ofwel als straf dient. Blijf een feestje gerust vieren met taart, maar neem ook de associaties die je hebt met (bepaalde) voeding eens onder de loep. Een verjaardag met gezonde snacks is niet per definitie minder gezellig, en een avondje naar de bioscoop is heus ook leuk zónder XL-bak popcorn en een halve liter cola.

Bekijk de TED-talk die Lahijani gaf over dit onderwerp:

Meer lezen?

Meest populair