Zó zorgt hardlopen (ook) voor een mentale boost - Happinez
Terug naar overzicht

Zó zorgt hardlopen (ook) voor een mentale boost

Categorie
Tekst
Eline Hoffman
Zó zorgt hardlopen (ook) voor een mentale boost

Beginnen de hardloopkriebels zich door het zonnige lenteweer ook bij jou weer te melden? Doen! Niet alleen je lijf, maar ook je mind is je dankbaar voor je renrondje. Hardlopen geeft je namelijk een mentale boost.

Eigenlijk kunnen we het niet vaak genoeg herhalen: sporten en bewegen is minstens zo goed voor je lichaam als voor je geest. Dat geldt voor hardlopen dus evengoed. Of je nu een kort rondje maakt, een uur lang gaat joggen of voor een lekkere intervaltraining kiest: rennen draagt bij aan je mentale gezondheid.

Dat ondervond journalist en hardloper Scott Douglas aan den lijve. In zijn boek Running is my therapy vertelt hij over de positieve impact van hardlopen op een leven met angst, sombere gedachten en psychische problemen. Volgens Douglas zijn er een paar regels die je in acht kunt houden om door middel van hardlopen je mentale gezondheid een oppepper te geven. En dat blijkt helemaal niet zo ingewikkeld.

Advertentie

Laat ‘alles-of-niets’ gedachtes varen: gewoon gaan is het beste wat je kunt doen

Je kunt het jezelf heel moeilijk maken door je pas voldaan te voelen als je minstens vijf kilometer hebt gelopen. Maar brengt een kwartiertje hardlopen niet sowieso al meer op dan een kwartier doelloos zappen voor de televisie?

Wat Douglas hiermee probeert te zeggen: laat je niet afleiden door minuten, snelheid, het aantal kilometers of de hoogte van je hartslag maar gá gewoon. Die eerste stap is het belangrijkste, de rest komt vanzelf. Tip: kies voor een flexibele route waarbij je onderweg ter plekke kunt bedenken of je voor de langere of kortere variant gaat. Zo voorkom je dat je van tevoren veel druk op jezelf legt. Bovendien kun je de lengte en de duur van je ronde aanpassen aan hoe jij je tijdens het lopen voelt. Hetzelfde geldt voor je snelheid.

Ga naar buiten

Een loopband is misschien handig, maar van buiten rennen krijg je zoveel meer energie. Kies er zo vaak mogelijk voor om op plekken te lopen waar weinig verkeer is en waar de natuur je trakteert op mooie vergezichten of kleurrijke begroeiing. Rennen in de natuur is niet voor iedereen weggelegd, maar ook als je middenin de stad woont bestaan er mogelijkheden om de frisse buitenlucht op te zoeken.

Bepaal wanneer je gaat hardlopen

Een vast ritme aanbrengen in je dag is vaak een belangrijke stap als je niet zo lekker in je vel zit. Veel mensen zijn erbij gebaat om in de ochtend te sporten. Dit zorgt niet alleen voor een fris en fanatiek begin van je dag, maar ook voor een boost van je productiviteit. ‘s Avonds rennen om alle prikkels van de dag van je af te schudden kan ook heel lekker zijn. Wat voor jou het beste werkt bepaal je helemaal zelf.

Wel is het handig om hier een vast moment voor te prikken. Dan weet je in elk geval op welk moment je sowieso je hardloopschoenen aantrekt. Heb je tussen je vaste-prik-rondjes door óók nog zin om te gaan, dan is daar natuurlijk helemaal niets op tegen.

Samen of alleen? Laat het afhangen van je behoefte

Sommige mensen hebben een vast hardloopmaatje die hen motiveert om van de bank af te komen (en andersom). Dat kan heel goed werken, zeker als jullie ongeveer dezelfde snelheid en een gelijk uithoudingsvermogen hebben. Soms is het echter juist een goed idee om er in je eentje op uit te gaan. Bijvoorbeeld als je liever niet van tevoren al bepaalt hoe lang en snel je wilt gaan (zoals genoemd bij tip 1). Na een drukke dag kan het heel lekker zijn om tijdens het rennen in je eentje de kalmte te vinden die je op dat moment nodig hebt.

In het algemeen geldt dan ook: laat je hardloopsessie afhangen van je behoefte. Hoe snel, langzaam, lang, kort, vroeg of laat je ook gaat: je gáát, en dat is wat telt.

Meer over de voordelen van bewegen:

Meest populair