Vijf manieren om je hormonen in balans te krijgen - Happinez
Terug naar overzicht

Vijf manieren om je hormonen in balans te krijgen

Categorie
Vijf manieren om je hormonen in balans te krijgen

De vrouwelijke hormoonhuishouding is een ingewikkelde schakelkast, waarin alles met elkaar in verbinding staat. Een disbalans kan klachten opleveren, maar gelukkig kunnen we hier ook invloed op uitoefenen.

Eigenlijk gaat alles in je leven wel goed, maar tóch voel je je niet helemaal senang. Wat is er aan de hand? Het zou te maken kunnen hebben met de hormoonbalans in je lichaam. Wanneer hormonen uit balans zijn, kun je te maken hebben met stemmingswisselingen, een futloos gevoel of een vertraging van je stofwisseling. Ook PMS, lichamelijke of emotionele klachten in de periode voor de menstruatie, is een gevolg van hormonen.

Een schakelkast van hormonen

Vooral vrouwen kunnen last hebben van hormoonwisselingen, omdat het vrouwelijk lichaam nu eenmaal anders werkt dan dat van mannen. Als het om hormonen gaat, heeft die laatste groep het redelijk makkelijk. In de mannelijke hormoonhuishouding speelt testosteron de belangrijkste rol. In de puberteit stijgt het testosteron-niveau en rond het veertigste levensjaar neemt dat heel langzaam weer af. Bij vrouwen ligt de hormoonzaak wat ingewikkelder. De vrouwelijke hormoonhuishouding is een soort schakelkast, waar alle ontwikkelingen in het lichaam bij betrokken zijn. Hierdoor kan er ook sneller een disbalans ontstaan, met klachten als gevolg.

De gevolgen van hormonale disbalans

Stemmingswisselingen, onbeheersbare eetbuien, een opgejaagd gevoel of een laag libido. Het zijn allemaal tekenen dat er sprake kan zijn van hormoonwisselingen. Zo kan een teveel aan cortisol of insuline ervoor zorgen dat we enorm veel zin in zoetigheid hebben en een tekort aan serotonine kan ervoor zorgen dat we ons somber voelen, of heel emotioneel reageren op situaties. Wanneer iemand zich hier niet van bewust is, kan dit verwarrend zijn. Daarom is het zo belangrijk op de hoogte te zijn van wat hormonen doen én hoe je daar zelf invloed op kunt uitoefenen.

Zo krijg je de hormoonbalans op orde

De hormoonbalans heeft een enorme invloed op ons leven, maar we zijn gelukkig geen willoze speelbal van hormonen. Er zijn voldoende maatregelen die we kunnen nemen om de hormoonhuishouding op orde te krijgen. Dat zit ‘m in een combinatie van factoren, die te maken hebben met voeding, stress en beweging. Dit zijn een aantal tips:

1. Eet gezond (dus vers en onbewerkt)

Het lijkt een enorme open deur, maar voeding heeft nu eenmaal een ongelofelijke invloed op onze hormoonbalans. Gezond eten dus, maar wat kan wel en wat kan niet? De supermarkt met al haar keurmerken, light-producten en reclamekreten kan nogal verwarrend werken. Maak het jezelf daarom makkelijk en probeer vooral voor onbewerkte en verse producten te kiezen. Op de groente- en fruitafdeling zit je dan ook meestal goed. Kies vooral voor groene groenten. Bladgroen helpt in de ondersteuning van onze lever, waar een teveel aan hormonen afgebroken moet worden. Let goed op hoe jouw lichaam reageert op bepaalde voedingsstoffen en luister ernaar.

2. Voldoende nachtrust

Wanneer je slecht of weinig slaapt, functioneert het lichaam niet meer naar behoren. Maar wat is een goede nachtrust precies? Een goede slaap is lang genoeg, vrij van slaapaandoeningen, diep en continu en vindt elke nacht plaats tussen dezelfde tijden. Per persoon is de optimale duur verschillende, maar over het algemeen ligt dit tussen de zeven en negen uur. Tussendoor wakker worden is in principe niet erg, dat overkomt iedereen. Belangrijk is wel dat je vervolges snel weer in slaap valt. Ook de diepte van de slaap is belangrijk, want pas in diepe slaap herstelt het lichaam echt. Op tijd naar bed dus. Kost dat moeite? Bedenk een avondritueel voor jezelf. Zet je televisie of laptop op tijd uit, stap onder de douche, smeer jezelf in met verzorgende olie en zorg voor een opgeruimde, donkere slaapkamer.

3. Verminder stress

Makkelijker gezegd dan gedaan, inderdaad, maar het is nu eenmaal enorm belangrijk. In geval van stress wordt de cortisolproductie verhoogd. Blijft dit langdurig zo? Dan worden de receptoren voor cortisol in de lichaamscellen ongevoeliger. Als gevolg wordt er nóg meer cortisol aangemaakt en beland je eigenlijk in een soort neerwaartse spiraal. Er is een overschot aan cortisol, maar er wordt steeds meer bij gemaakt. Stress is in onze moderne maatschappij helaas onvermijdelijk, maar we kunnen er wel zo goed mogelijk mee proberen om te gaan. Door voldoende tijd voor ontspanning in te ruimen, goed te plannen en drukke periodes vooraf in te calculeren en erop te anticiperen. Merk je dat je enorm druk bent en gestrest raakt? Zeg een aantal afspraken af, kaart op het werk aan dat je even aan jouw max zit en probeer zoveel mogelijk te relativeren. Je hormoonbalans zal je dankbaar zijn.

4. Doe aan lichaamsbeweging (maar wel slim)

Voldoende bewegen is belangrijk, maar wanneer je een hormoondisbalans hebt, kan bovenmatig sporten het probleem op korte termijn juist erger maken. Richt je daarom zoveel mogelijk op ontspannende beweging, zoals wandelen of zwemmen. Toch naar de sportschool? Kies dan voor korte, explosieve krachttrainingen. Denk aan oefeningen als squats, lunges en buikspieroefeningen) in een aantal sets. Hiermee krijgen de juiste hormonen een boost, terwijl het stresshormoon cortisol laag blijft.

5. Drink voldoende water

Net als eten kan ook drinken grote invloed hebben op de hormoonbalans. Een goede vochthuishouding zorgt ervoor dat de herstelprocessen in je lichaam goed verlopen en afvalstoffen worden sneller en efficiënter afgevoerd. Vermijd een teveel aan koffie. Dit droogt niet alleen uit, ook kan cafeïne chaos veroorzaken in de hormoonhuishouding. Kies liever voor kruidenthee of water.

Meer weten over hormonen?

Wist je dat het niet aan je wilskracht ligt als je een snaaibui niet kunt weerstaan? En andere inzichten over hormonen. Ook goed om te weten: hoe de zon en maan je hormonen beïnvloeden.

Meest populair