Eet deze voedingsmiddelen voor een stralende huid - Happinez
Terug naar overzicht

Eet deze voedingsmiddelen voor een stralende huid

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Eet deze voedingsmiddelen voor een stralende huid

Heeft jouw velletje ook last van het winterse weer? Dan kunnen verzorgingsproducten helpen om je huid te kalmeren. Maar je kunt ook proberen om een gezonde, stralende huid van binnenuit te ondersteunen. Eet in de koude maanden van het jaar bijvoorbeeld eens wat meer van deze wondermiddeltjes.

Zoete aardappel

Zoete aardappelen worden ook wel bataten genoemd. Ze zitten bomvol vitamine A, wat je huid helpt om vocht vast te houden, zorgt voor een gezonde glans en beschermt tegen de schadelijke invloeden van koud weer. Er zit ook nog eens een flinke hoeveelheid vitamine C in zoete aardappel. Die gaat vrije radicalen te lijf en werkt algemeen ondersteunend voor je huid. Vanavond dus maar weer eens zoete aardappelfrietjes op het menu?

Boerenkool

Groene bladgroenten zijn lief voor je lijf, en dat geldt ook voor deze winterse favoriet. Boerenkool is rijk aan vitamine C. Dat geeft je immuunsysteem een boost en ondersteunt de collageenproductie. Het is ook een goede bron van antioxidanten en vitamine K. Deze laatste heeft een ontstekingsremmende werking: heel fijn als je last hebt van geïrriteerde plekjes of kleine ontstekingen. Zet dus gerust eens wat vaker een ouderwetse stamppot boerenkool op tafel in de wintermaanden, of mix ’s ochtends een handje boerenkool door je groene smoothie.

Advertentie

Citrusvruchten

Citroenen, sinaasappels, grapefruits: ze zijn allemaal rijk aan vitamine C – voor je afweersysteem en collageenproductie – én antioxidanten. Grapefruits en bloedsinaasappels bevatten daarnaast ook lycopeen. Dit aminozuur ondersteunt onder andere de barrièrefunctie van je huid, waardoor wind en kou minder schade kunnen aanrichten. Citrusvruchten zijn heerlijk in een vers geperst sapje, maar ook erg lekker als friszuur accent in salades.

Pompoenpitten

De gezonde vetten en proteïnen in pompoenpitten voeden je huid. De pitten zijn ook een goede bron van zink, een mineraal dat erg belangrijk is voor een gezond en stralend velletje. Zink ondersteunt namelijk de werking van vitamine A, die weer nodig is voor voldoende vocht en een gladde huid. Dagelijks wat extra pompoenpitten eten? Strooi eens een handje over je ontbijt, soep of salade: dat geeft meteen een lekkere crunch.

Groene thee

Als het buiten koud en guur is, is er maar weinig zo lekker als opwarmen met een kop dampende hete thee. Kies regelmatig voor groene thee, want die bevat veel antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen die je beschadigde huid helpen herstellen. De allerbeste keus is matcha thee.

Havermout

Havermout bevat niet alleen antioxidanten, vitaminen en mineralen die goed zijn voor je huid; er zitten ook veel voedingsvezels in. Deze vezels zijn erg belangrijk voor je spijsvertering, die op z’n beurt weer essentieel is voor een happy en healthy huid. Bonus: een havermoutontbijtje (overnight oats) kun je gemakkelijk een dag van tevoren klaarmaken. Dan heb je ’s ochtends alvast een gezonde start van de dag klaarstaan in de koelkast (en kan de wekker dus best een kwartiertje later).

Avocado

Avocado voedt je huid van binnenuit met een flinke dosis gezonde vetten, vitaminen en mineralen. Vooral in de droge wintermaanden zijn zulke gezonde vetbronnen onmisbaar voor de vochtbalans van je huid. Avocado is lekker op toast, in dips, door een salade en in smoothies: leef je uit!

Spirulina

Spirulina is een bron van eiwitten en antioxidanten, en ook nog eens de enige plantaardige bron van glycine. Dit aminozuur vormt de basis voor de productie van collageen. De smaak is misschien éven wennen, maar je hebt er gelukkig niet veel van nodig. Een klein beetje spirulina door je dagelijkse smoothie is al genoeg.

Meer lezen over beauty en gezondheid?

Meest populair