Dit is waarom je vaker spirulina wilt eten (en zo doe je dat) - Happinez
Terug naar overzicht

Dit is waarom je vaker spirulina wilt eten

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Dit is waarom je vaker spirulina wilt eten

Trek jij meteen je wenkbrauwen op bij de term superfood? Dat is best wel begrijpelijk. Als het om gezond eten gaat, volgen de trends en hippe voedingsgoeroes elkaar in zo’n rap tempo op dat het nauwelijks bij te benen is. En vaak blijkt na een tijdje toch vooral de marketing erachter erg ‘super’ te zijn.

Toch zijn er ook voedingsmiddelen die terecht als superfood worden bestempeld. Spirulina is er zo eentje. Deze natuurlijke multivitamine werd op de World Food Conference van de Verenigde Naties in 1974 zelfs uitgeroepen tot het beste voedingsmiddel voor de toekomst.

Wat is het?

Spirulina is een blauwgroen, spiraalvormig wateralgje dat vooral in Mexico, Centraal- en Oost-Afrika in grote natuurlijke concentraties voorkomt. Om aan de groeiende vraag ernaar te voldoen, wordt spirulina ook steeds vaker gekweekt in buitentanks op locaties dicht bij de evenaar – daar waar de zon veel schijnt.

Natuurlijke multivitamine en antioxidant

Met een eiwitpercentage van 55 tot wel 70 procent is spirulina een van de rijkste bronnen van proteïnen ter wereld. Alle essentiële aminozuren zitten erin en de eiwitten zijn ook nog eens zeer goed opneembaar – beter dan de eiwitten in zuivel, bijvoorbeeld. Omdat het een plantaardige eiwitbron is, is spirulina een hele goede keus als je veganistisch wilt eten en dus geen dierlijke eiwitten nuttigt. Maar ook als je geen speciaal dieet volgt, is het de moeite waard om het blauwgroene poedertje wat vaker aan je voeding toe te voegen. Behalve een fikse dosis eiwitten bevat spirulina namelijk ook veel belangrijke mineralen als calcium, ijzer magnesium en kalium en verschillende B-vitaminen. Het is dus eigenlijk een soort natuurlijke multivitamine.

Spirulina eten werkt ook als antioxidant

Ben je nog niet overtuigd? We zijn er nog niet… Veel van de vitaminen, mineralen en spoorelementen die in de alg zitten, werken namelijk als antioxidant. Het eten van spirulina kan je lichaam helpen bij het kwijtraken van gifstoffen en vrije radicalen, het ontgiften van je lever (door chlorofyl), het versterken van je immuunsysteem (door fycocyanine) en het beschermen van je cellen.

Om het lijstje (vermeende of bewezen) gezondheidsvoordelen af te maken ook nog deze: spirulina kan helpen tegen allergieën als hooikoorts, zou de bloedsuikerspiegel bij diabetes kunnen stabiliseren, vermindert PMS-klachten, ondersteunt de darmflora, geeft je extra energie en een beter uithoudingsvermogen en beschermt ouderen tegen bloedarmoede. Schoonheidsvoordelen zijn er ook: zin in een stralend huidje, anyone?

Zo krijg je het binnen

Spirulina is verkrijgbaar in poedervorm, als tablet en als capsule. Je kunt je dagelijkse portie spirulinapoeder natuurlijk gewoon mengen met wat water, maar de smaak ervan is vrij intens en kan dus (behoorlijk) wennen zijn. De meeste spirulinafans ‘verstoppen’ de superfood dan ook liever in een smoothie(bowl) of een sapje met groenten en fruit. Zo eet je toch je portie spirulina met gemak.

Welke variant je ook kiest; zorg ervoor dat je supplementen koopt van zo hoog mogelijke kwaliteit. Ben je zwanger, heb je gezondheidsklachten of gebruik je medicijnen? Overleg dan altijd met een arts voordat je supplementen gaat gebruiken.

Meer lezen over gezonde voeding? 

Meest populair