Zo wapen jij jezelf tegen griep

Zo wapen jij jezelf tegen griep Zo wapen jij jezelf tegen griep Zo wapen jij jezelf tegen griep

Heeft de griep je geveld? Gelukkig zijn er manieren om snel weer van die griep af te komen, en ook een aantal voorzorgsmaatregelen om de griep de volgende keer te voorkomen.

Het griepvirus nestelt zich in de cellen van onze luchtwegen, waarna het lijf een tegenreactie inzet. Die tegenreactie zorgt ervoor dat we koorts krijgen, spierpijn hebben en moeten hoesten.

Zo verjaag je de griep

  1. Rust, rust en nog eens rust Koorts, spierpijn en keelpijn zijn tekenen dat jouw lichaam hard aan het werk is beter te worden. Geef je lichaam dan ook alle ruimte om tegen het griepvirus te vechten door voldoende rust te nemen. Wie zich toch gaat inspannen of zichzelf niet voldoende tijd gunt om te herstellen, zorgt er uiteindelijk alleen maar voor dat de griep nóg langer duurt.
  2. Vergeet niet te eten (maar wees selectief) Een maaltijd is waarschijnlijk wel het laatste waar je hoofd naar staat, maar toch is het slim om je energie bij te vullen. Doe dit bij voorkeur met licht verteerbaar eten, zoals soep en bouillon. Laat kant-en-klaarproducten en voedingsstoffen die zwaar op de maag vallen even links liggen, dat soort maaltijden vragen nu veel te veel energie bij de vertering.
  3. Zorg voor frisse lucht De hele dag op de bank of in bed liggen is saai, maar belangrijk voor een snel herstel. Let er wel op dat je een raampje open zet of de ruimte waarin je verblijft goed ventileert. Zo verjaag je de geïnfecteerde lucht uit je huis.
  4. Omring je met luchtzuiverende planten Kies voor de krulvaren, lepelplant of goudpalm. Deze planten zorgen voor schonere lucht in huis (en dat is belangrijk voor je herstel)
  5. Ga voor gember Gember heeft een antivirale werking, waardoor het ontstekingen remt en het slijmvlies verzacht. Snij de gember in plakjes en laat het minstens vijf minuten trekken in heet water.
  6. Drink voldoende water Verdrijf de afvalstoffen uit je lichaam door voldoende water te drinken en dranken die juist vocht aan je lichaam onttrekken (koffie) even te laten staan. 

Zo voorkom je de griep

  1. Was je handen Een goede hygiëne is een van de belangrijkste dingen om griep te voorkomen. Door je handen vaak te wassen, geef je het virus geen kans zich te nestelen.
  2. Hoest verstandig De kans is groot dat je als kind hebt geleerd dat je bij hoesten de hand voor je mond houdt. Beter is het om in je oksel of elleboog te hoesten, zegt Beijaert. Dat houdt de handen schoner en zorgt dat de griep zich niet via de lucht verspreidt.
  3. Gebruik papieren zakdoekjes Het is dan misschien niet zo duurzaam, maar wie de griep buiten de deur wil houden, kan de katoenen zakdoeken maar beter aan de kant laten liggen.
  4. Versterk je weerstand Het griepvirus slaat toe als de weerstand laag is. Het kan dan ook helpen om het immuunsysteem te ondersteunen, bijvoorbeeld door een weerstandverhogend middeltje als Echinaforce te gebruiken. Bij preventieve werking wordt één dosering per dag aangeraden. Volgens emeritus hoogleraar Pierre Capel remt het plantje Echinacea het enzym dat nodig is voor een virus om te kunnen infecteren. Daarnaast is het goed voor de nachtrust (en rust is nog wel het belangrijkste, wil je griep voorkomen). 

Bron: Radar

Gratis online proefles: Omgaan met mindere dagen

Een mindere dag hebben we allemaal weleens. In plaats van dit soort dagen te voorkomen, leer je in de online training ‘Omgaan met mindere dagen’ juist deze dagen te accepteren. Je ontdekt dat je door mee te bewegen met het leven zoals het is, je het meest over jezelf leert. Volg nu tijdelijk gratis een proefles met tips en inzichten uit de online training.

Meer lezen over gezondheid?

Zoveel invloed hebben emoties op je hartgezondheid.

Volgend artikel
De geneeskracht van citroen: 7 gezondheidsvoordelen
De geneeskracht van citroen: 7 gezondheidsvoordelen