Zo zorg je goed voor je voeten deze zomer - Happinez
Terug naar overzicht

Zo zorg je goed voor je voeten deze zomer

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Zo zorg je goed voor je voeten deze zomer

Je voeten zitten een groot deel van het jaar verstopt in sokken en schoenen (of pantoffels), maar in de zomer mogen ze weer gezien worden. Zo zorg je voor mooie én gezonde voeten:

1. Wees kieskeurig

Verruil jij je schoenen op de eerste zonnige dag voor platte, zo goed als voetbedloze sandaaltjes of slippers die je vervolgens een zomer lang dagelijks draagt? Snappen we helemaal. Helaas worden je voeten wat minder blij van zulk frivool schoeisel. Veel zomerse schoenen zijn te flexibel of hebben een te dunne en te platte zool. Draag bij voorkeur exemplaren met een wat dikkere zool en een goed voetbed.

2. Elke dag iets anders

Het is beter om niet elke dag hetzelfde paar schoenen aan te trekken: schoenen moeten kunnen luchten. Op die manier wordt de groei van bacteriën geremd, voorkom je schimmelinfecties en zorg je goed voor je voeten. Dat is beter voor de gezondheid van je voeten, maar ook voor de levensduur van je paar stappers. En – ook niet onbelangrijk – je voorkomt er nare geurtjes mee. Het advies: vandaag je sneakers, morgen je sandalen, enzovoorts. En trek je normaal gesproken elke dag schone sokken aan; op warme zomerdagen mag dat gerust een keertje vaker. Heb je dan nog steeds last van smelly feet? Behandel je schoenen dan regelmatig met een bacteriedodende spray.

3. Weg met dode huidcellen

Goed voor je voeten zorgen houdt meer in dan ze elke dag goed wassen. Een regelmatige scrubbeurt doet wonderen. Daarmee verwijder je dode huidcellen, voor een poezelig zacht resultaat. Voor een snelle homemade scrub meng je wat kokosolie met zeezout. Smeer daar je voeten mee in, spoel ze vervolgens goed af en dep ze zorgvuldig droog. Heb je last van harde, ruwe plekjes of eelt? Dan is een ‘normale’ scrub niet altijd effectief genoeg. Gebruik in dat geval een puimsteen, eeltrasp of speciale voetvijl.

4. Smeren, smeren, smeren

Verwen je voeten af en toe een beetje extra met een verzorgende en voedende crème of huidolie. Door je huid goed te hydrateren, voorkom je uitdroging en kloofjes.

5. Wees voorzichtig en zorg voor je blote voeten

Sommige experts zeggen dat je op blote voeten de nodige ondersteuning mist en daardoor te veel door je voet zakt. Anderen zweren er juist bij, omdat het nu eenmaal de meest natuurlijke manier van lopen is. En, ook heel fijn, op blote voeten lopen helpt je om weer even te aarden. Loop jij graag blootsvoets rond? Vermijd dan in elk geval te heet zand en andere (ruwe of oneffen) ondergronden die de huid van je voeten kunnen beschadigen.

6. Nette nagels

Knip of vijl je teennagels kort, maar niet té kort. Houd altijd de natuurlijke vorm van je nagel aan en knip geen hoekjes van de zijkanten. Zo voorkom je dat je nagels ingroeien.

7. Trakteer jezelf op een voetmassage

Dat kan bij een salon, maar je doet het net zo makkelijk zelf.  Een voetmassage is een snelle en makkelijke remedie tegen vermoeide voeten. Met een massage zorg je goed voor je voeten en stimuleer je de doorbloeding. Hierdoor kan je lichaam afvalstoffen beter afvoeren en neemt een vermoeid gevoel snel af.

8. Kleur bekennen

Voor je nagels is puur natuur het allerbeste, maar als je voeten op en top verzorgd zijn en je je mooiste sandaaltjes draagt, is een vrolijk kleurtje toch een beetje de kers op de taart. Kies voor een variant op waterbasis met zo weinig mogelijk schadelijke stoffen, verwijder nagellak met remover zonder aceton en geef je nagels zo vaak mogelijk een ‘adempauze’.

Meer lezen?

  • Dit vertellen je nagels je over jouw gezondheid
  • De voordelen van zelfmassage volgens de Ayurveda
  • Dit is wat jouw haar je vertelt over je gezondheid

Zo zet je je beste beentje voor

Meest populair