Leef jij op de automatische piloot? 10 trucs voor meer plezier in je dag
Terug naar overzicht

Leef jij op de automatische piloot? 10 manieren om meer plezier in je dag te hebben

Categorie
Tekst
Dorien Vrieling
Leef jij op de automatische piloot? 10 manieren om meer plezier in je dag te hebben

Tijdens een gewone werkdag kan het soms voelen alsof je eigenlijk half slaapt. Dat wil zeggen: je bent natuurlijk wakker, maar je voelt je duf. Op de automatische piloot ga je met je taken verder, net zolang tot je naar huis kunt gaan. Eenmaal buiten voel je je weer een stuk frisser. Herkenbaar? Dan is dit experiment wat voor jou. 

Iedereen komt wel eens in een periode van sleur terecht. Een tijd waarin alles gewoon een beetje z’n gangetje gaat, maar je je niet echt uitgedaagd voelt. De automatische piloot heeft het overgenomen. Chris Bárez-Brown schreef een boek waarin hij niet alleen uitlegt hoe dat werkt, maar vooral heel veel trucs aandraagt om jezelf weer wakker te schudden. 52 stuks, om precies te zijn. Wake up! heet het.

Hoe zit dat met die automatische piloot? Volgens Bárez-Brown is het simpel. Voor een deel opereert ons brein bewust, voor een deel onbewust. Het maken van bewuste keuzes kost best veel energie, en daarom is het handig dat een heleboel andere dingen door het onbewuste brein overgenomen kunnen worden. Dat onbewuste brein kent onze patronen, en zorgt dat we die volgen. Handig, dus, maar er kleeft een risico aan: voor je het weet neemt de automatische piloot een groot deel van je dag over, en voelt je leven best wel saai.

Deze 10 trucs uit Wake Up! dagen je uit om, jawel, weer wakker te worden.

Hou bij wanneer je je wakker voelt

Zo krijg je inzicht in het verschil tussen wakker, energiek, en duf. Op welke momenten ben je alert en scherp, staan je zintuigen open? Hoe vaak gebeurt dat op een dag, en hoe komt dat (of hoe komt het dat je je op andere momenten minder ‘levend’ voelt)? (Voel je je al lange tijd erg moe, dan kan het zijn dat er meer aan de hand is: dat is een van de tekenen van een burn-out.)

Haal diep adem

Een paar keer per dag bewust ademhalen brengt je aandacht terug bij het moment. Adem gedurende vijf tellen in, houd je adem zes tellen vast en adem dan gedurende zeven tellen uit. Doe dat een keer of drie, vier, of net zo lang als je prettig vindt. Het kan bijvoorbeeld een fijne manier zijn om wakker te worden.

Kijk een week geen tv

Of zoals Chris zegt: ‘Laten we zelf een bijzonder leven leiden en niet alleen naar dat van anderen kijken.’ Mooi streven, toch?

Noteer alles wat je aandacht trekt

Leuke uitdaging: schrijf een week lang alles op wat je aandacht trekt. Van de tekening op de stoel voor je in de trein, tot de brede glimlach van de mevrouw die haar kleinkind ziet op het perron – het kan echt alles zijn. Je zult je verbazen over je eigen observatievermogen. Volgens Chris helpt het je om de blik die je als kind had, terug te vinden.

Raak de weg kwijt

Tijdens je lunchpauze (niet heel handig als je daarna een afspraak hebt) of in het weekend: maak een wandeling en zie waar je uitkomt. Liefst in een omgeving die je niet zo goed kent. Die nieuwe ervaring schudt je wakker.

Beweeg een paar keer per dag kort

Komt het er op een werkdag weinig van om te bewegen? Koppel dan je toiletbezoek aan beweging. Niet letterlijk, het hoeft niet ín het wc-hokje, maar vind een plek in de buurt waar je even een yogahouding kunt doen, een paar keer kunt opdrukken of op je plek kunt rennen. Ja, dat ziet er vast lollig uit, maar wie weet steek je je collega’s ermee aan.

Vertel iemand iets liefs

Kies iemand uit om een compliment te maken. Of het nu de vrolijke mevrouw van de kantine is die je elke dag ziet, of die ene collega, je partner… Aan iedereen is wel iets leuks of bijzonders te zien. Door dat uit te spreken versterk je jullie band, zelfs als die tot dan toe oppervlakkig was.

Laat je gevoel toe

Voel je vandaag iets wat je aandacht trekt – of het nu pijnlijk is of juist heel fijn? Kijk er nieuwsgierig naar, probeer het te begrijpen, en uit het.

Drink je thee héél geconcentreerd

Verricht één handeling met volledige focus. Pak een theezakje, zet de waterkoker aan, wacht tot die klaar is, schenk het water in, doop het theezakje erin… et cetera. Doe dit alles, tot en met de laatste slok, met al je aandacht.

Plan tien minuten om te dansen

Kwart over vier: tien minuten dansen. Zet het in je agenda en houd je eraan, net zo serieus als aan een afspraak met iemand anders. Hoe voelt dat? En hoe voelt het als je daarna weer verder gaat met je werk?

Meer lezen?

  • Wake up! 52 anti-sleurideeën voor meer plezier in je leven. Chris Bárez-Brown, uitgeverij Kosmos.
  • Weet je wat ook helpt om sleur te voorkomen? In contact zijn met je oerbehoeften (zoals écht contact, en natuur om je heen).

Wil je weer plezier ervaren in je werk?

Leer het beste in jezelf naar boven halen en vind een betere balans tussen werk en ontspanning met onze online training Happi@work.

Dit vind je vast ook leuk