Burn-out? Zo vind je stap voor stap je energie weer terug - Happinez
Terug naar overzicht

Burn-out? Zo vind je stap voor stap je energie weer terug

Categorie
Tekst
Dorien Vrieling
Burn-out? Zo vind je stap voor stap je energie weer terug

Een burn-out heeft vaak te maken met te veel hooi op je vork nemen, maar het heeft niet alleen zijn weerslag op je denken. Om je weg naar boven weer te vinden, hebben ook je lijf en je hart aandacht nodig. 

Van het ene op het andere moment kan het gebeuren: het licht gaat uit, je hebt een burn-out. Ook psycholoog en yogadocent Nienke Thurlings kreeg ermee te maken, al toen ze 24 was. Haar boek ‘Jong burn-out’ is een stappenplan voor iedereen die een burn-out heeft (gehad) of ‘gewoon’ behoefte heeft aan meer energie en voldoening.

Burn-out wordt vaak gezien als iets wat alleen tussen je oren zit, als iets psychisch – maar Nienke maakt in haar boek korte metten met dat idee. Want het raakt je hele systeem: niet alleen je denken, maar ook je emoties en de connectie met je lichaam zijn verstoord. Vandaar dat haar aanpak gaat over je hoofd, je hart en je lijf. Er is speciale aandacht voor omgaan met social media, omdat dat voor veel (jonge) mensen nogal een uitdaging is.

Advertentie

Hoofd: accepteer het

Omgaan met een burn-out begint bij acceptatie, schrijft Nienke. Aanvaard dat je even op een heel diep punt zit. ‘Ik begrijp het – ik was ook daar beneden. Het voelt alsof er niets is om je aan vast te houden. (…) Je lichaam voelt zwaar en pijnlijk, je hoofd zit vol watten en bij de kleinste keuzemogelijkheid barst je al in huilen uit.’ Het zal een tijdje duren voordat je je weer de oude voelt – maar realiseer je ook dat het vanaf nu alleen maar beter zal worden.

Oefening: Stel jezelf vaker de vraag hoe het, op dat specifieke moment, met je gaat. Hoe vaker je dat doet, hoe meer verschil je zult opmerken. ‘Juist het afstellen van die antenne gaat je helpen om jezelf op elk moment van de dag te geven wat je nodig hebt.’

Lijf: gun je lichaam aanraking

In een tijd waar je gedachten over elkaar heen buitelen – of waarin je juist in een soort roes lijkt te zitten – is het belangrijk om geen hoofd op pootjes te worden. Besteed aandacht aan je lijf, want dat helpt om je mentaal weer sterker te gaan voelen. Eet gezond en op vaste tijden, slaap voldoende en luister goed naar de signalen van je lichaam: wat voel je en waar, en zit daar een patroon in – kun je herleiden waar het door komt?

Oefening: zorg elke dag voor liefdevolle aanraking van je lijf. Dat kan ‘m zitten in bewust, aandachtig douchen, maar ook in het masseren van je voeten. Of wrijf je handen tegen elkaar warm, en verwarm vervolgens je lichaam er van top tot teen mee. Het helpt om je meer verbonden te voelen met je lichaam.

Hart: Leer jezelf beter kennen dan ooit

De allerbelangrijkste relatie in je leven is, jawel, die met jezelf. Daarom pleit Nienke ervoor dat je investeert in die relatie, zodat je jezelf van haver tot gort leert kennen. Luister naar wat goed voelt en wat niet. Verdiep je in je overtuigingen: wat zijn jouw kerngedachten, die door je ervaringen zijn gevormd (‘ik ben niet goed genoeg’)? Kloppen ze eigenlijk wel?

Oefening: wees in het hier en nu. Multitasken is zwaar overrated: focus juist zo vaak mogelijk op één taakje tegelijk – hoe simpel het ook is. Hoe voelt het om je huis schoon te maken zonder muziekje op, met alleen je gedachten als gezelschap? Richt je helemaal op je handeling, en als je afdwaalt, leid je gedachten dan vriendelijk weer terug naar het poetsen, of wat je ook maar aan het doen was. Het helpt je om van denken naar voelen te gaan.

Meer over burned-out zijn

‘Jong burn-out’ door Nienke Thurlings (uitgeverij Altamira) is een stappenplan vol praktische oefeningen. Vermoed je dat je richting een burn-out gaat? Deze negen tekenen kunnen duidelijkheid geven.

Meest populair