Terug naar overzicht

Verminder angst en zorgen met deze 15 affirmaties

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Verminder angst en zorgen met deze 15 affirmaties

Angst is een beschermingsmechanisme. Het heeft een belangrijke functie, omdat het je kan waarschuwen voor dreigend gevaar. Maar veel van onze angsten en zorgen gaan over worst case scenario’s die heel onwaarschijnlijk zijn, of die geen werkelijke bedreiging vormen voor onze gezondheid.

Daar komt nog eens bij dat we angst lang bij ons dragen, omdat we het moeilijk vinden om los te laten. Als je dit herkent, weet je hoe vermoeiend dat is. Je raakt in een soort permanente staat van alertheid die je zowel geestelijk als lichamelijk behoorlijk uitputten. Met mindfulness en affirmaties kun je jezelf losmaken uit de greep van de angst.

Angst is tijdelijk

Als je leert om te gaan met je angsten, kun je ze zien voor wat ze zijn: iets dat tijdelijk is en niet per definitie reëel. Mindfulness – in het hier en nu zijn, in plaats van in een toekomstig moment waarop misschien wel dit of dat of zus of zo gebeurt – helpt daarbij. Veel mensen hebben baat bij yoga en mediteren, maar misschien werkt schrijven, sporten of koken voor jou wel veel beter. Ga op onderzoek uit om te ontdekken wat jou helpt om in het moment te komen (en blijven).

Aan de slag met affirmaties

Als het je lukt om meer in het huidige moment te zijn, kun je affirmaties inzetten voor meer vertrouwen in jezelf en de wereld om je heen. Affirmeren betekent dat je een positieve gedachte steeds weer herhaalt, zodat die gedachte (je affirmatie dus) je nieuwe werkelijkheid wordt. Op die manier kun je gedachten van angst en zorgen vervangen door gedachten van kracht en vertrouwen. Dit kun je op verschillende manieren doen.

Therapeut Carder Stout gaat bijvoorbeeld elke ochtend voor de spiegel staan en herhaalt dan 5 keer een aantal affirmaties tegen angst, terwijl hij zichzelf in de ogen kijkt. Je kunt er ook een (of een paar) uitkiezen en op post-its schrijven die je op meerdere plekken in huis hangt. Elke keer als je zo’n briefje ziet, spreek je hardop de affirmatie(s) uit, net zolang tot je merkt dat je de gedachte geïnternaliseerd hebt en de angst minder of geen macht meer over je heeft. Of herhaal de affirmaties op een of meerdere vaste momenten van de dag, zoals direct na het tandenpoetsen, na de lunch en vlak voordat je gaat slapen.

Voorbeelden van affirmaties tegen angst en zorgen

Deze affirmaties helpen je op weg:

  • Vandaag ben ik niet bang
  • Ik ben moedig
  • Mijn angst is niet echt
  • Als ik in het hier en nu ben, verdwijnen mijn zorgen
  • Ik ben niet langer bang voor de toekomst
  • Er is geen plaats voor angst en zorgen in mijn leven
  • Ik ben vrij van negatieve gedachten
  • Ik word omringd door schoonheid
  • Ik zit vol positieve, liefdevolle energie
  • Ik volg mijn hart en geniet van het leven
  • Ik voel me rustig en ontspannen
  • Er is geen reden om te piekeren
  • Ik laat angst, zorgen en spanning los
  • Er gebeuren positieve dingen in mijn leven
  • Ik ben dankbaar voor alles wat goed gaat

Meer Happinez?

Door anderen gelezen