Terug naar overzicht

Moe en lusteloos door de warmte? Dit helpt

Categorie
Tekst
Dorien Vrieling
Moe en lusteloos door de warmte? Dit helpt

Er zijn mensen die opbloeien als de thermometer de 30 (of hoger) aantikt. Er zijn er ook die daar vooral ontzettend sloom van worden. Dat laatste is niet heel handig als je overdag gewoon dingen te doen hebt, en geen tijd hebt voor siësta. Hoe zorg je dat je toch nog een beetje puf overhoudt?

Om te beginnen een soort van geruststelling: het is niet gek dat je duf wordt van de warmte. Bij hoge temperaturen kost het je lijf namelijk veel energie om een beetje koel te blijven. Bovendien heb je, door al dat zweten, meer vocht nodig (normaal gesproken zo’n 1,5 tot 2 liter, met warm weer tenminste 2 liter). Drink je onvoldoende, dan maakt het vochttekort je moe. En slaap je door de warmte dan ook nog eens slecht, dan rust je ’s nachts niet genoeg uit, waardoor je overdag… juist.

Wat kun je doen om dat duffe gevoel te verdrijven? Deze tips helpen.

Blijf drinken

Zet een kan op tafel, vrolijk dat water op met wat ijsklontjes, fruit of rauwkost en kruiden (aardbeitjes, bessen, schijfje citroen, limoen, komkommer, gember, munt, de mogelijkheden zijn eindeloos). Wacht niet tot je dorst hebt; neem elk uur een glas water. En drink liever geen alcohol (of drink daar extra water naast), want dat werkt juist vochtafdrijvend. (Meer over voldoende drinken lees je bij het Voedingscentrum).

Koel je slaapkamer

Het schijnt dat veel mensen warmte associëren met slaap. In slaap vallen bij een hoge temperatuur is -zeker als je op een handdoekje op het strand ligt- dus niet per se moeilijk, maar een dutje doen is iets anders dan een goede nachtrust pakken.  Probeer je slaapkamer zo koel mogelijk te houden. Daar zijn allerlei trucjes voor – je kunt je laken van tevoren een tijdje in de vriezer leggen, je gordijnen besproeien met water zodat ze ’s nachts koelte afgeven, een ventilator aanzetten met een fles ijswater ervoor…

Kies voor energierijk voedsel

Lang in de keuken staan is misschien niet direct waar je zin in hebt – en uitgebreid koken of bakken geeft ook weer warmte af, dus voor de temperatuur van je huis is het ook beter van niet. Maar het is wel erg belangrijk om te zorgen dat je niet alleen voldoende drinkt, maar ook voedzaam eet. Er wordt weleens gezegd dat je bij warm weer meer zout moet eten, maar dat is volgens het Voedingscentrum niet nodig. Kies voor licht verteerbaar eten – want dat kost je lichaam minder energie om te verbranden. Kleurige salades, (koude) soepen zoals gazpacho, fruit! Weinig trek? Eet dan wat minder, maar kies voor meer eetmomenten. Vijf kleinere maaltijden in plaats van drie grote, bijvoorbeeld.

Verplaats je kantoor

Is het niet te harden op kantoor? Stel je collega’s voor om je kantoor te verplaatsen: ga bijvoorbeeld samen werken onder de bomen of aan het water. Kun je vandaag ook in je eentje werken (of ben je eigen baas) en heb je niet meer nodig dan je laptop, ga dan lekker in de -meestal koele!- bieb werken.

Leg de lat een stukje lager

Voor perfectionisten is dit misschien wel de belangrijkste tip: als je je nu eenmaal niet op je best voelt bij tropische temperaturen, streef dan even niet naar een tien. Een zesje is ook goed. Stel prioriteiten in wat je doet, zowel op je werk als thuis (niemand lijdt eronder als je een paar dagen niet stofzuigt). De rest komt over een dag of wat wel weer.

Meer lezen over zomerhitte?

Meest populair