Gestrest, overweldigd of boos? 9 tips om snel te aarden - Happinez
Terug naar overzicht

Gestrest, overweldigd of boos? 9 tips om snel te aarden

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Gestrest, overweldigd of boos? 9 tips om snel te aarden

Hoe relaxed je ook bent en hoe zen je je ook voelt; er zijn van die gebeurtenissen die je goede humeur in een klap om zeep helpen. Een auto die het begeeft vlak voordat je naar een belangrijke afspraak moet, een baas die alwéér van je eist dat je overwerkt, een wijnvlek in je voorheen smetteloos witte vloerkleed – je snapt het idee. Maar als je er mindful mee omgaat en snel kunt aarden, ben je zulke stressmomenten zo weer te boven. Hoe vaker je ermee oefent, hoe sneller je met deze technieken uit de ‘emotionele EHBO-doos’ weer lekker kalm voelt:

1. Diep ademhalen

Dé manier om tot rust te komen en ook nog eentje die je altijd en overal kunt doen. Je ademhaling heb je immers altijd bij je. In stressvolle situaties is de 4-7-8 techniek erg fijn. Die gaat zo: adem vier seconden rustig maar diep in via je neus, houd de adem 7 tellen vast en adem dan gedurende 8 seconden weer uit door je mond. Herhaal een aantal keer.

2. Mediteer

Als je regelmatig mediteert, kost het je waarschijnlijk weinig moeite om even tien tot vijftien minuten in stilte te gaan zitten. Maar als je dat lastig vindt, kun je ook op een wat actievere mediteren. Richt je aandacht bijvoorbeeld op een lichaamsdeel dat je wilt ontspannen, zoals je schouders. Adem een minuut lang diep in en uit en voel hoe je schouders steeds meer ontspannen. Je kunt je ook focussen op iets in je directe omgeving. Een boeket bloemen, bijvoorbeeld, of het geluid van voorbijrijdend verkeer.

3. Kom in beweging

Een eindje hardlopen, touwtjespringen of de trap een paar keer op en neer hollen: als je flink actief bent, maakt je lijf endorfinen aan. Deze ‘blije hormonen’ geven je humeur een boost.

4. Knuffel

Is er iemand in de buurt van wie je houdt? Bingo. Vraag om een knuffel. Ook door aanrakingen maakt je lichaam namelijk een verse dosis happy hormones aan. Perfect om snel weer te aarden en de stresshormonen de baas te worden.

5. Wees (extra) lief voor jezelf

Als het je allemaal teveel wordt, kun je wel wat extra liefde gebruiken. Is er niemand in de buurt om je even stevig vast te houden, dan is zelfzorg een goede tweede. Neem een warm bad, maak een gezonde lunch voor jezelf klaar of kom tot rust met aromatherapie, bijvoorbeeld.

6.  Zoek de natuur op om snel te aarden

Maak een ommetje of ga ergens zitten en richt je een kwartier lang – heel mindful – alleen op dat wat er om je heen is. Frisse lucht, ritselende blaadjes, kwetterende vogels, de geur van pas gemaaid gras… De natuurlijke omgeving werkt vanzelf rustgevend.

7. Laat je afleiden door iets leuks

Zijn grappige kattenfilmpjes jouw ding? Word je vrolijk van dansen? Of moet je nog een paar bladzijden van een spannend boek uitlezen? Dit is hét moment om tien minuutjes je gedachten te verzetten door iets te doen waar je blij van wordt.

8. Schrijf

Pen, papier en een plek om rustig te zitten; meer heb je niet nodig voor deze methode. Schrijf alles op wat er in je opkomt. Begin bijvoorbeeld met: ‘ik ben zo boos omdat…’ of ‘ik ben zo overweldigd door…’ en laat vervolgens je gedachten de vrije loop. Wees niet kritisch over wat je allemaal neerpent: het hoeft niet mooi te zijn en het is ook niet erg als je spelfouten maakt, leestekens vergeet of de zinnen niet lopen. Zet gewoon je gedachtestroom in tien of vijftien minuten op papier, zodat je weer wat ruimte in je hoofd krijgt. Klaar? Maak een prop van het papier – of verscheur het in honderd stukjes als dat beter voelt – en gooi het weg.

9. Doe een dutje

Misschien wel de meest aangename manier om je lichaam en geest een reset te geven en weer snel te kunnen aarden: een hazenslaapje. Midden op de dag even slapen verlaagt je hartslag en laat je bloeddruk dalen. Sluit je ogen niet te lang – maximaal twintig minuten – want dan word je eerder sloom dan energiek weer wakker.

Meer lezen?

Meest populair