Zo kom je van je zelfoordeel af
Terug naar overzicht

Jezelf compleet accepteren, gewoon zoals je bent: zo lukt het je

Categorie
Jezelf compleet accepteren, gewoon zoals je bent: zo lukt het je

Zelfaanvaarding: jezelf accepteren en liefhebben precies zoals je nu bent. Niet zoals je wil zijn, of volgend jaar wil worden, of wie je was.

Wil je korte metten maken met die negatieve gedachten? ‘Moet je die heupen zien!’ of ‘Ik had assertiever moeten zijn’ – dan kun je die verzachten met deze meditatie. Hoe vaker je dit oefent, hoe makkelijker je dit in het dagelijks leven kunt toepassen.

Wil je meditatie onderdeel maken van je dagelijks leven? Dan is onze training Mediteren misschien wel wat voor jou.

Stap 1: bewustwording

Om te onderzoeken hoe vaak je jezelf dagelijks beoordeelt is het belangrijk om je bewust te worden van oordelende gedachten. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:

  • Hoe vaak heb ik zelf oordelende gedachten?
  • Komen deze gedachten in bepaalde situaties of plekken voor? (Bijvoorbeeld op je werk of alleen als je gespannen bent? Of juist als je aan andere mensen denkt?)
  • Neem de tijd om hier bij stil te staan. Op deze manier breng je voor jezelf in kaart waar deze gedachten nu precies vandaan komen.

Stap 2: zacht zijn

Komt er een negatieve hersenkronkel je aandacht opeisen? Doe ‘m een lol en probeer deze gedachte dan voor een kort moment al je aandacht te geven.

  • Ga bij jezelf na welke emotie er achter deze gedachte ligt: is het woede, jaloezie of angst?
  • Probeer je gedachten te zien als voorbijgaande wolken en laat ze als het ware in je hoofd voorbij drijven, zonder oordeel
  • Door ze voorbij te laten drijven, voorkom je identificatie met de negatieve gedachten over jezelf
  • Vorm vervolgens een positieve gedachte: Waar ben je trots op? Wat is er de afgelopen tijd goed gelukt?

Keep this in mind

Wees vooral niet te streng voor jezelf, maar accepteer dat je zover bent als je bent.

Dit vind je vast ook leuk