Terug naar overzicht

Stress te lijf met Ayurveda

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Stress te lijf met Ayurveda

We hebben allemaal wel eens last van stress. Maar hoe we die stress precies ervaren, is niet voor iedereen gelijk.

Verschillende externe factoren kunnen op verschillende manieren zorgen voor stress in het lichaam. Volgens Nick Bitz, natuurgeneeskundig arts en gespecialiseerd in Ayurveda, gaat stress dan ook niet zozeer over wat er mét je gebeurt, maar meer over wat er ín je gebeurt.

Heb jij te veel Vata-energie?

Ayurveda kijkt naar de energetische eigenschappen van je lichaam en ziet stress als een verstoring van het zenuwstelstel. Als je stress ervaart, zorgt dat voor een toename van vata. Dit is de energie die beweging in je lijf reguleert. Sommige mensen hebben sowieso al meer vata dan anderen, dit is afhankelijk van je dosha of constitutie. Volgens de Ayurveda kan te veel vata-energie op de lange termijn ziekten veroorzaken.

Weten welke energie bij jou overheerst en welk Ayurveda-type jij bent? Doe de test!

Ayurveda en stress: herstel de balans

Je kunt de hoeveelheid vata-energie in je lichaam op verschillende – holistische – manieren weer in balans brengen. Bitz vertelt aan Goop dat onder andere adaptogenen, aarden, fysiek contact en ademhalings- en mindfulnesstechnieken een positieve uitwerking hebben:

  • Adaptogenen

    Adaptogenen zijn natuurlijke middelen op basis van kruiden en andere stoffen. Ze kunnen lichamelijke en geestelijke stressreacties verminderen doordat ze de (hormoon)balans in je lijf helpen te herstellen. Ashwaganda, een van de bekendste soorten en Bitz’ persoonlijke favoriet, wordt binnen de Ayurveda gezien als de koning onder de kruiden en reguleert onder andere je cortisolproductie. Cortisol noemen we ook wel het stresshormoon.

  • Aarden

    Binnen de Ayurveda zijn de elementen ruimte, lucht, vuur, water en aarde belangrijk. Een hele eenvoudige manier om stress te verminderen is door jezelf weer te verbinden met dat laatste element: aarde. Trek je schoenen en sokken uit en loop een tijdje over de onbedekte aarde – bijvoorbeeld in de tuin, aan het strand of in een bos in de buurt. Het directe contact van je voeten met de grond werkt fysiek heel ontspannend.

  • Aanraking en zelfmassage

    Bitz noemt fysiek contact met iemand die je lief is – dat kun je dus zelf ook zijn – vitamine T (waarbij de t staat voor touch). Vitamine Aanraking, dus. Regelmatig lichamelijk contact, therapeutische massage en zelfmassage kunnen je cortisolniveau flink verlagen. Bitz is zelf groot voorstander van een dagelijkse zelfmassage met olie, vlak voordat je gaat douchen. Is Vata jouw overheersende dosha? Gebruik dan sesamolie. Kokosolie is fijn voor pitta’s en amandelolie voor kapha’s. Begin de massage bij je hoofd en werk langzaam naar beneden richting je tenen, zodat je huid de olie goed kan opnemen. Spoel je vervolgens af onder de douche of neem een bad.

  • Pranayama en mindfullnes

    Ayurvedische adviezen op het gebied van gezondheid en welzijn hebben veel overeenkomsten met gebruiken uit de yogatraditie – en andersom. Binnen yoga is er veel aandacht voor pranayama: ademhalingstechnieken. Bewust ademhalen, ook belangrijk binnen mindfulness, kan een heel kalmerend effect hebben op je zenuwstelsel en dus je stressniveau. Probeer bijvoorbeeld de wisselende neusademhaling of richt je tijdens een meditatie heel bewust op je in- en uitademing.

Meer lezen?

  • Wij hebben 7 tips om je gelukshormonen een oppepper te geven
  • Met deze 5 asana’s geef je je seksleven een boost
  • Hou je van geknisper of gefluister? Misschien is ASMR iets voor jou!

Door anderen gelezen