Checklist: Hoe vast zit je in je lichaam? (+ een simpele oefening loslaten) - Happinez
Terug naar overzicht

Checklist: Hoe vast zit je in je lichaam? (+ een simpele oefening loslaten)

Categorie
Checklist: Hoe vast zit je in je lichaam? (+ een simpele oefening loslaten)

Het dagelijks leven brengt ons steeds weer in situaties waarin we ons schrap zetten en een beetje verstarren in ons lijf. Met deze simpele oefening kun je spanning in je lijf à la minute loslaten.

Los in je lijf zitten betekent dat het allemaal lekker doorstroomt, dat je soepel beweegt en dat je je bewust bent van je hele lichaam. Je voelt het leven tintelen in je voeten, je vingers, je lippen. Je voelt je hart kloppen. Aan het eind van een yogales, heerlijk zonnend op het strand of ontspannen in de sauna kun je dat gevoel hebben: dat je hele lichaam helemaal van jou is, en helemaal vrij.

Maar het dagelijks leven brengt ons steeds weer in situaties waarin we ons schrap zetten en een beetje verstarren in ons lijf. Loskomen is dan ook steeds weer opnieuw blokkades opheffen en het laten stromen.

Checklist: Hoe vast zit jij?

1. Zijn er zwakke plekken in je lijf waar het snel gaat vastzitten, zoals je schouders, of je onderrug?
2. Vermijd je fysiek contact, heb je een hekel aan zoenen, terloopse aanrakingen?
3. Hang je vaak in je stoel of op de bank, of zit je onbewust in een houding waar je stijf uitkomt?
4. Heb je koffie nodig om ’s ochtends op gang te komen?
5. Blijf je liever op je stoel zitten als er om je heen gedanst wordt?

Wat betekent het als je vast zit?

Volgens Inge Maassen is (senior teacher in Healing Tao) betekent los in je lijf zitten betekent ook dat je je emoties toelaat er te zijn. Bijvoorbeeld: een vastzittende nek of schouders zou erop kunnen wijzen dat je je anders voordoet dan je je voelt. ‘In het lichaam bemerk je verdriet, maar voor de buitenwereld wil je graag stralend zijn: de omzetting daarvan gaat zitten in het schoudergebied.’

‘Loskomen in je lichaam is eigenlijk alleen maar: in je gevoel blijven. Ook als dat een onrustig of een vervelend gevoel is. Júist als iets onprettig voelt, bijvoorbeeld een emotie of een beetje misselijkheid, hebben je de neiging dat gevoel te ontwijken. Doordat je aandacht naar je hoofd gaat en je als het ware een beetje wegtrekt van de aarde, ontstaat er een spierspanning.’

‘Van jongs af leren we in ons hoofd te vluchten, maar het fysieke is minstens zo belangrijk: het lichaam voedt eigenlijk ons hoofd. Alleen als je met je aandacht bij het (soms onaangename) gevoel blijft, kun je je los voelen in je lichaam en verkrampingen voorkomen.’

Ongemakkelijke gevoelens kun je verdoven: met één klontje suiker hoef je twee uur niet te voelen, een kopje koffie scherpt je focus, maar heeft een soortgelijk effect. In eerste instantie voelt het prettig, maar uiteindelijk wordt je lichaam er moe van. Als je ongemakkelijke gevoelens aangaat, kom je in een pure zijnskracht, het gevoel dat je er helemaal bent. Dat is heel aangenaam.’

Mini-meditatie: Alles loslaten

Het vooroverbuigen is een oefening die je lichaam ontspant en oppept. Yogadocent Amanda Ringnalda bedacht een variatie die je overal kunt doen, zelfs vanaf je bureaustoel. Zet je voeten iets uit elkaar. Adem in en maak je bovenlichaam lang. Vouw vanuit je middel voorover en laat je handen langs je enkels tot op de grond glijden, terwijl je je bovenlichaam op een uitademing ontspant.

Denk hierbij: ik laat alles los. Laat spanning via je vingers de grond instromen. Rol wervel voor wervel op tot je rechtop zit. Zo, nu kun je de wereld weer aan.

Met de Happinez online meditatietraining maak je mediteren in 12 lessen onderdeel van je dagelijkse routine. Meld je nu aan voor een gratis proefles.Content button Online training mediteren

Meest populair