Deze mineralen zijn onmisbaar voor een mooie huid - Happinez
Terug naar overzicht

Deze mineralen zijn onmisbaar voor een mooie huid

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Deze mineralen zijn onmisbaar voor een mooie huid

Denk jij bij kwaaltjes vooral aan vitamines en vitaminetekorten? Vergeet ook mineralen niet. Mineralen maken deel uit van elke cel in je lichaam. De verschillende soorten werken samen om verschillende lichaamsprocessen zo goed mogelijk te laten verlopen. Dat is belangrijk voor een gezond binnenste, maar zie je ook aan de buitenkant. Deze mineralen zorgen bijvoorbeeld voor een mooie huid:

Calcium

Calcium is het meest voorkomende mineraal in het menselijk lichaam. Het speelt een rol bij de celvernieuwing en de bescherming tegen DNA-schade. Calcium helpt bij het vervangen van oude huidcellen door nieuwe en vertraagt zo het verouderingsproces. Wil je lijntjes en rimpeltjes verminderen of voorkomen, dan is dit mineraal onmisbaar.
Calcium zit onder andere in: sesamzaadjes, kelp, boerenkool, peterselie, noten, sardines en groene bladgroenten.

Zink

Dit mineraal en spoorelement ondersteunt je immuunsysteem en doet wonderen voor je huid. Zink helpt bij het helen van wonden en vermindert huidontstekingen als acne. En omdat het de celvernieuwing stimuleert, houdt het je velletje jong. Zink draagt dus bij aan een mooie huid. Je lichaam kan zink niet opslaan; let er dus op dat je dagelijks zinkrijke voedingsmiddelen binnenkrijgt.
Zink zit in: noten, zaden en eieren.

Silicium

Silicium speelt een belangrijke rol bij je botgroei en is ook essentieel voor de aanmaak van collageen. Collageen is niet alleen dé bouwsteen voor een stevige, elastische huid; het zorgt ook voor sterke nagels en gezond haar.
Silicium zit in: volkoren granen, bruine rijst, havermout, bananen, spinazie en mango’s. Maar omdat het voor je lichaam moeilijk is om silicium uit voeding optimaal op te nemen (je maagzuur breekt het af), is een supplement vaak effectiever.

Kalium voor een mooie huid

Heb je last van een droge of vale huid? Misschien dat vochtgebrek door een tekort aan kalium de boosdoener is. Kalium houdt je huid gehydrateerd, ondersteunt de celvernieuwing en brengt de pH-waarde in balans.
Kalium zit onder andere in: aardappelen, witte bonen, dadels en ander gedroogd fruit, bananen en spinazie. Wil je je huid van buitenaf ‘voeden’, probeer dan eens een gezichtsmasker met kalium.

Magnesium

Dit mineraal is niet alleen heel belangrijk voor een gezond hart en een goede spijsvertering, ook je huid wordt er erg happy van. Magnesium zorgt voor balans in je hormonen en verbetert zo de algehele conditie van je huid.
Magnesium zit onder andere in: tofu, peulvruchten, avocado’s en pure chocolade.

Selenium

Selenium zorgt als antioxidant voor de elasticiteit van je huid. Door het neutraliseren van vrije radicalen en andere schadelijke invloeden op je huid helpt het mineraal bij het voorkomen van rimpels. Selenium beschermt je huid ook tegen ontstekingen en celbeschadiging door UV-stralen.
Selenium zit in onder andere in: vlees, vis, groenten, zaden en noten.

Hoe ontstaat een tekort?

Omdat de bodem – en als gevolg daarvan ook onze voeding – steeds minder mineraalrijk is, hebben veel mensen een tekort aan een of meerdere mineralen. Ook (veel) stress, alcohol, cafeïne, rood vlees en suiker kunnen leiden tot tekorten. Van de meeste mineralen kun je voldoende binnen krijgen met een gebalanceerd voedingspatroon. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je elke dag voldoende verse groenten en fruit eet. Lukt dat niet altijd, dan kunnen supplementen helpen om een tekort weer aan te vullen.

Meer lezen?

Meest populair