Vind je balans met de halvemaanhouding - Happinez
Terug naar overzicht

Vind je balans met de halvemaanhouding

Categorie
Tekst
Jasmijn Koelink
Vind je balans met de halvemaanhouding

Laat je inspireren door het nachtelijk schouwspel van een ontluikende maan. De halvemaanhouding lijkt misschien ingewikkeld, maar als je eenmaal de juiste balans hebt gevonden zul je zien dat deze houding je kracht en stabiliteit geeft.

Afgelopen week bezocht ik een bijzonder uitkijkpunt op een Canarisch eiland. Het is één van de beste plekken om het heelal te bestuderen, omdat de lichtvervuiling hier minimaal is.

Ik kijk door een telescoop naar de maan alsof ik haar kan aanraken, en ik kan met gemak 385.000 kilometer overbruggen. Ik zie de kraters en bergen op het kalkachtige maanoppervlak. De halve maanfase is bijna bereikt, waardoor er twaalf keer minder licht wordt weerkaatst. Een magisch moment om de rest van het sterrenstelsel te aanschouwen. Hoe meer ik zie, hoe onwetender ik me voel. En hoe meer het me fascineert.

Enkele uren bewonder ik het nachtelijke schouwspel aan de hemel. Het blijkt geen statische toestand, maar een levende, boeiende aaneenschakeling van acties. Ondanks duizenden schakels blijft het universum in balans. Ook de halvemaanhouding is een spel van evenwicht. De houding lijk misschien ingewikkeld, maar door je blik op oneindig te zetten, komt de stabiliteit wellicht eerder dan verwacht. Doorloop de volgende basisinstructies en verbeter hiermee je evenwicht, versterk je benen en open je bovenlichaam.

Oefening

Stap 1: Plaats je voeten ongeveer een beenlengte uit elkaar, met je voeten recht naar voren.

Stap 2: Draai nu je linkervoet en been zoveel mogelijk naar buiten (externe rotatie). Breng je armen horizontaal in de lucht.

Stap 3: Adem uit en reik je linkerarm omlaag, richting je linkervoet. Je rechterarm beweegt tegelijkertijd richting een verticale positie in de lucht.

Stap 4: Adem in: Zet je rechterarm in je zij, buig je linkerknie en breng meer lichaamsgewicht op je linkerbeen. Je rechterbeen blijft gestrekt. Door het buigen van de knie raken je vingers de grond.

Stap 5: Breng vervolgens je rechterbeen in de lucht, in een horizontale lijn, terwijl je je linkerbeen stevig grondt. Je kan op je linker vingertoppen rusten onder je linkerschouder – of iets meer naar links voor meer stabiliteit. Tip: plaats op een blok onder je linkerhand om je wervelkolom meer te verlengen.

Stap 6: Draai je bovenlichaam naar rechts en til je rechterheup op totdat het boven je linkerheup komt. Strek je rechterarm omhoog boven je schouder. Of houd je hand op je heup voor balans.

Stap 7: Als je naar voren kijkt is je hoofd in een neutrale positie. Voor stabiliteit kun je omlaag kijken naar je linkerhand, voor uitdaging kun je omhoog kijken naar je rechterduim.

Stap 8: Draag je lichaamsgewicht voornamelijk op je standbeen. Je linkerhand gebruik je eerder als extra ondersteuning. Duw vanuit je linkervoet weg en strek weg vanuit je rechterhiel en de kruin van je hoofd. Je wervelkolom is zoveel mogelijk verlengt. Nodig je schouderbladen achterin je rug naar elkaar toe om je bovenlichaam meer te openen.

Stap 9: Adem hier drie tot acht keer diep in en uit. Adem uit: om je rechterbeen naar de grond te brengen en je bovenlichaam weer omhoog. Wissel dan van kant.

Meest populair