Drie oersimpele yoga-oefeningen voor meer energie
Terug naar overzicht

3 oersimpele yoga-oefeningen voor meer levensenergie

Categorie
3 oersimpele yoga-oefeningen voor meer levensenergie

Neem vandaag even een moment om even op te laden met deze 3 yoga-oefeningen – die iedereen kan. Deze serie is geïnspireerd door de Chinese yogavorm Do-In, en helpt je om mentaal en fysiek weer in balans te komen, hoe druk je dag ook is.

Denk je dat yoga alleen voor zwevers en softies is? Lees hier de voordelen, en waarom het helpt om je innerlijke Lara Croft te ontdekken.

Oefening 1: Versterk je weerstand

  • Sta rechtop met je voeten een stukje uit elkaar, zodat je tenen een beetje naar buiten wijzen. Haak je duimen ineen achter je rug. Adem in en kijk omhoog.
  • Trek je schouderbladen samen en open op die manier je longen. Adem uit en buig naar voren vanuit de heupen.
  • Strek je armen uit naar boven en weg van je rug, trek je schouderbladen samen en naar beneden.
  • Maak je geen zorgen als je schouders stijf aanvoelen en je je armen niet weg kunt trekken van je rug, doe de oefening zó dat ie bij jou past. Trek jezelf op na 5 tot 10 ademhalingen. Haak nu je duimen weer ineen en herhaal de oefening.

Heb je last van een hoge bloeddruk? Doe deze oefening dan zonder de buiging naar voren.

Oefening 2: Stimuleer je spijsvertering

  • Sta rechtop, verplaats je gewicht naar één been en trek je andere voet op tot je billen.
  • Houd je voet vast met je hand, terwijl je je knieën bij elkaar houdt.
  • Duw je heup naar voren en je stuitbeen naar beneden, om het gewicht van je onderrug te halen. Strek je bovenlichaam.
  • Richt je ogen op één plek, om je balans te behouden
  • Tip voor beginners: je kunt ook ergens op leunen, of je vrije hand laten rusten tegen een denkbeeldige muur.
  • Wissel na 5 rustige ademhalingen van been.

Oefening 3: Versterk je intuïtie

  • Ga zitten in kleermakerszit en leg je linkerhand op de grond naast je. Breng, terwijl je inademt, je rechterarm naar boven naast je oor en buig naar links.
  • Houd beide zitbotjes op de vloer en strek je rechterhand uit naar boven en naar links zo ver als je kunt.
  • Adem in richting je ribben aan de rechterkant, alsof je de spieren tussen de ribben wilt uitrekken. Ontspan je linkerschouder zodat-ie naar beneden hangt.
  • Houd deze houding gedurende vijf ademhalingen aan, en herhaal dan aan de andere kant. Door deze houding voel je het aanspannen van de galblaas-meridiaan door je ribbenkast.

Meest populair