Vind je jezelf nooit écht goed genoeg? Zo ontwikkel je zelfliefde - Happinez
Terug naar overzicht

Vind je jezelf nooit écht goed genoeg? Zo ontwikkel je zelfliefde

Categorie
Fotografie
Tekst: Astrid Maria Boshuizen
Vind je jezelf nooit écht goed genoeg? Zo ontwikkel je zelfliefde

Het levenswerk van de in 2017 overleden Louise Hay is mensen leren van zichzelf te houden, en zelfkritiek te vervangen door gedachten vol liefde en positiviteit.

Stel. Je hebt een zaadje van een tomatenplant. Je legt het in de aarde en dekt het zorgvuldig toe. Je geeft het liefdevol water en voedsel. En dan wacht je geduldig. Komt er een teer klein plantje op, dan schreeuw je niet: ‘Jij bent niet goed genoeg, je lijkt niet eens op een tomatenplant!’ Je volgt de groei vol verwachting. En op een dag oogst je de tomaten die je al verwachtte.

De vergelijking met het tomatenplantje is een belangrijk onderdeel van de filosofie van Schrijfster Louise Hay. Want geduld en liefdevolle zorg ben jij ook waar. Maar we geven onszelf die waardering en zorg lang niet altijd. Iets diep in onszelf vindt het nooit écht goed genoeg, wie we ook zijn en wat we ook doen.

Je gedachten creëren je ervaringen

Louise wil mensen erop wijzen dat die kritische, beperkende en negatieve gedachten ons leven vullen met stress, onrust en gebrek, terwijl je bestaan ook een liefdevol, vervullend en positief kan zijn: je gedachten creëren je ervaringen.

Als je je eenmaal realiseert dat je gedurende de dag veel kritische, beperkende of negatieve gedachten over jezelf en je leven hebt, kun je je gedachten gaan veranderen. En als je dat doet, verandert alles.

Hoe begin je met het veranderen van je denken?

Volgens Louise moet je klein beginnen. Kleine stappen zetten en bereid zijn om door te zetten. Elke keer dat je een hard oordeel over jezelf of je leven loslaat, open je jezelf voor de oneindige mogelijkheden die jouw leven je biedt.

Om jezelf te blijven motiveren, is het belangrijk om tijdens het veranderen van je denkgewoontes alert te zijn op elk klein wonder, elke positieve verandering in jezelf, in je leven of in de mensen om je heen. Dat stimuleert. Dat iemand behulpzaam is, of dat er iets meezit.

In het ‘nu’ blijven is ook een sleutelbegrip. Louise: ‘Wat je toen hebt gedaan, wat anderen je misschien hebben aangedaan, het hoeft je toekomst niet te scheppen. Laat alles maar los, behalve de liefde. Het moment van nú, is het moment dat jij de macht hebt. Alleen jij kunt bepalen of je gedachten waar zijn of niet.’

Zo laat je negatieve gedachten los (over jezelf en over je leven)

Stap 1. Word je bewust van overtuigingen
Kies een onderwerp, bijvoorbeeld relaties, je lichaam, familie, geld of werk. Schrijf ongeremd op welke negatieve gedachten je erover hebt. Of ‘monitor’ jezelf tijdens je dag, als dat gemakkelijker is. Voorbeelden zijn: Ik heb een hekel aan mijn lichaam, of: Ik heb altijd geld tekort.

Stap 2. Vervang negatieve gedachten
Kies voor elke gevonden negatieve overtuiging, een vervangende positieve gedachte. Bijvoorbeeld: Ik ben blij met mijn lichaam, want het brengt me waar ik wil, of: Er is altijd genoeg geld om in mijn behoeftes te voorzien.

Stap 3. Gebruik positieve affirmaties
Kies één positieve gedachte die je aanspreekt, bijvoorbeeld omdat hij bij je dag of je behoefte past. Lees hem vandaag minstens tien keer of spreek hem uit. Zorg dat je niet kunt ontsnappen. Plak een post-it op de deur, zet een reminder in je telefoon of een notitie in je agenda.

Stap 4. Bemerk het kleine wonder
Herhaal de dag erna je affirmatie of kies een nieuwe. Sta steeds open voor subtiele verbeteringen in je humeur, je werk, je relaties enzovoorts. Zulke ‘kleine wondertjes’ helpen je door te zetten tot het vervangen van negatieve gedachten door positieve affirmaties een gewoonte is geworden.

Dit vind je vast ook leuk