Terug naar overzicht

Heb je liefdesverdriet? Dan zijn deze 4 adviezen voor jou

Categorie
Tekst
Joanne Wienen
Heb je liefdesverdriet? Dan zijn deze 4 adviezen voor jou

Het liefst blijf je binnen onder een dekentje met Sinead O’Connor’s ‘Nothing compares 2 u’ op repeat, maar er zijn nuttigere dingen die je kunt doen in geval van liefdesverdriet.

Liefdesverdriet is één van de naarste gevoelens op aarde, en helaas bestaat er geen magische pil die het kan oplossen. Er zijn geen quick fixes, geen standaard protocollen die je kunt volgen om dat knagende gevoel te laten verdwijnen. Je hebt het gevoel alsof je in foetushouding onder een dekentje wil liggen en daar toch zeker de komende drie jaar wil blijven liggen. Dat er licht aan het einde van de tunnel is, dat er een dag komt dat je weer gelukkig kan zijn (met jezelf of met een andere partner), lijkt simpelweg onmogelijk.

Het pijnlijkste aan liefdesverdriet is het missen van iemand die tot voor kort heel erg belangrijk was in je leven. Waar ooit jouw partner was, is nu een gat. Een gat die niet zomaar opgevuld kan worden, en een gat die een schurende kilte achterlaat in je leven. Wat te doen met dat gevoel dat je iemand mist? Nou, dit bijvoorbeeld:

Laat het gevoel toe

Eén van de meest belangrijkste, maar ook moeilijkste, dingen in tijden van liefdesverdriet is simpelweg het erkennen en accepteren van je gevoelens. Druk gevoelens van eenzaamheid of verdriet niet weg, maar laat het helemaal toe (en druk jezelf uit). Bel iemand die je vertrouwt om je verhaal te doen, huil of schreeuw. Dat is allemaal beter en een stuk gezonder dan wegrennen van je gevoel en teveel te drinken, eten of roken.

Pak je leven weer op, maar overdrijf niet

Je wilt het liefst onder veilig onder een deken blijven liggen. Begrijpelijk, maar ook totaal onverstandig. De kans dat je je beter gaat voelen onder die deken is namelijk klein. Ga gewoon naar je werk, spreek af met vrienden en kom afspraken na die je al had staan, maar dwing jezelf niet om teveel hooi op je vork te nemen. Afleiding zoeken is fijn, maar teveel afleiding zoeken, is eigenlijk gewoon weglopen van je gevoelens. En dat was nou precies niet de bedoeling.

Doe dingen die mentale of fysieke inspanning vragen

Eindeloos door Instagram scrollen of lusteloos op de bank hangen is nu even niet het slimste wat je kunt doen. Kies liever activiteiten die een mentale of fysieke inspanning vragen. Dat kan van alles zijn, van een boek lezen tot puzzelen of ga sporten, naar een yogales of maak een wandeling. Wat je ook kiest, zorg dat het een activiteit is waar je ook echt van geniet. Dat maakt het aan de ene kant makkelijker om de ‘ik mis hem/haar’-gedachten even uit te schakelen omdat je brein de aandacht nodig heeft voor andere dingen. Aan de andere kant is het een herinnering dat je ook van dingen kunt genieten zonder je ex-partner.

Daag jezelf uit door iets nieuws te leren/ondernemen

Is er iets waar je al maanden over twijfelt of tegenaan hikt? Dit is de tijd om actie te ondernemen. Weet je niet direct iets? Ook dan is het goed om iets nieuws te leren of ondernemen. Verander je kapsel, koop nieuwe kleren of verf een muur in je huis. Schrijf je in voor een schildercursus, ga vrijwilligerswerk doen of ga op vakantie in je eentje. Het introduceren van nieuwe dingen in je leven zal je nieuwe energie geven. Het geeft je hernieuwde kracht en zal je doen inzien dat het leven nog steeds de moeite waard is, net zolang totdat dat inzicht weer een wetenschap is.

Meer lezen over liefdesverdriet?

Meest populair