Terug naar overzicht

Mis je verbinding in je relatie? Zo werkt het volgens een expert

Categorie
Tekst
Eline Hoffman
Mis je verbinding in je relatie? Zo werkt het volgens een expert

Wat als het tussen jou en je partner even niet zo warm en liefdevol is, omdat je al een tijdje verlangt naar meer verdieping en verbinding in je relatie?

Op zoek naar verbinding

Relatietherapeut Edith Hubers zegt het volgende over ontevredenheid in een relatie: “Veel mensen zien op tegen speciale gelegenheden of feestdagen op omdat het bij hen eigenlijk helemaal niet zo gezellig en liefdevol is. Vaak liggen daar onuitgesproken verlangens, angsten en oordelen aan ten grondslag,” zegt ze. “Om dat te doorbreken is het juist heel waardevol om bewust te kijken naar wat je wél hebt en om te ontdekken wat jouw rol in de relatie is.”

Concreet benoemen wat je taak is, en die taak ook serieus nemen, kan namelijk een groot verschil maken. Ze illustreert dit met het volgende voorbeeld: “Ik zie veel vrouwen die een beetje bozig zijn omdat ze het gevoel hebben altijd maar de kar te moeten trekken. ‘Moet ik dan altijd degene zijn die initiatief neemt, die de verbinding zoekt?’ vragen zij zich af. Ja, is dan mijn antwoord. Dat is jouw rol binnen de relatie,” vertelt Edith. “Als zij het vervolgens kan zien als haar opdracht om haar weg te vervolgen en haar partner daarin mee te nemen, dan is de strijd eruit.”

Een stabiele basis

In haar praktijk ziet ze dat het vaak vrouwen zijn die als eerste naar meer diepgang en verbinding verlangen. Het is zeker niet zo dat mannen zich niet willen verbinden of verdiepen, benadrukt Edith. “Zo zwart-wit is het uiteraard niet. En ik zie ook weleens partners van hetzelfde geslacht in mijn praktijk met dit vraagstuk. Maar over het algemeen merk ik wel dat mannen en vrouwen op een andere manier zoeken naar diepgang.”

Soms is het ook zo dat de kloof tussen twee mensen zo groot is geworden dat ‘ie niet meer te overbruggen is. Als één van de twee zulke grote stappen zet en de ander daar niet in mee kan of wil gaan, wordt het heel lastig om nog naar elkaar toe te buigen. Vaak is een relatie dan echter al langer niet oké, geeft Edith aan.

“Ik geloof niet dat een relatie heel fijn en goed kan zijn en dat er toch een mega-conflict ontstaat wanneer één van de twee iets onderneemt in de richting van persoonlijke ontwikkeling. Als de relatie in de basis goed en stabiel is, zie je vaak dat de één de ander best weet te motiveren en mee kan nemen in zijn of haar weg naar verbinding en verdieping.”

Bang voor verandering

Angst en teleurstelling verduisteren een heleboel verlangens, merkt Edith in haar werk. Ze ziet vaak dat mensen niet durven aan te geven wat hun diepste verlangens zijn, omdat er allerlei oordelen en meningen in de weg zitten die die angst en teleurstelling voeden. ‘Hij zal wel niet met me mee willen naar die cursus, want hij vindt dat toch niet belangrijk’, is bijvoorbeeld een gedachte die je niet bepaald helpt om samen tot een diepere laag te kunnen komen.

De angst die aan zo’n ‘transformatie’ of verdiepingsslag ten grondslag ligt is dus meestal een groter probleem dan het proces zelf. “Als één van de twee zich gaat ontwikkelen dan kan er natuurlijk een gat ontstaan. Vaak zijn mensen bang dat de ander gaat ontdekken dat hij of zij niet meer bij de ander wil zijn. Die angst voor verwijdering is een groter probleem dan dat er in werkelijkheid sprake van verwijdering is,” geeft Edith aan.

“Terwijl: als iemand het verlangen uitspreekt zich met jou te willen verdiepen, zich meer te willen openen voor je, dan is dat eigenlijk een aanbod dat nogal moeilijk te weerstaan is. In principe heeft ieder mens, bewust of onbewust, immers het verlangen om zich te verdiepen en om meer in contact te zijn met zichzelf en zijn geliefde,” aldus Edith. “Dat maakt je tot een vrijer mens en geeft je de mogelijkheid om liefdevoller in het leven te staan.”

Oefening voor meer verbinding

De volgende oefening kunnen jij en je partner met elkaar doen voor meer verbinding.

  • Ga tegenover elkaar zitten op een afstand die prettig voelt.
  • Spreek af wie A en B is.
  • Kijk elkaar in de ogen.
  • Neem even tijd en neem allebei waar wat er gebeurt.
  • Welke gedachten, gevoelens en impulsen heb je?
  • Neem dan om de beurt 7 minuten de tijd (zet een alarm aan). Blijf elkaar aankijken, neem waar en deel/vertel wat je ervaart aan gedachten, emoties en impulsen.
  • Begin steeds met ‘ik…’: ik voel… ik denk… ik wil… Je maakt de ander dus 7 minuten lang deel van jouw binnenwereld. Breng steeds de aandacht terug naar wat er bij jou gebeurt, welke emoties je voelt, wat je zou willen.
  • Degene die luistert probeert of hij/zij aandachtig aanwezig kan zijn. Ben je bewust van wat er met jou gebeurt.

Meer lezen?

Door anderen gelezen