Zo maak je (goed) ruzie met een vriendin - Happinez
Terug naar overzicht

Zo maak je (goed) ruzie met een vriendin

Categorie
Fotografie
Artikel: Catelijne Elzes, uit Happinez 2017 - Vertrouwen, Beeld: Suhyeon Choi
Zo maak je (goed) ruzie met een vriendin

Legio mensen spreken zich liever niet uit als hen iets dwars zit in een vriendschap. Ze laten de vriendschap nog eerder verwateren, zelfs doodbloeden. ‘Ontzettend jammer’, vindt filosoof Catherina de Haas.

Ruzie met vriendinnen is een hoofdstuk apart. Je woont (meestal) niet met ze samen en het is (bijna) nooit familie. Kortom: de relatie met vrienden is anders. Je kunt ze makkelijker uit de weg gaan dan je partner en in tegenstelling tot familie heb je ze zelf gekozen en kun je ze dus ook zelf weer aan de kant zetten.

Filosoof Catherina de Haas verdiepte zich jarenlang in het onderwerp en schreef er een boek over: ‘Vriendschap, een tweede ik’.

Wat is een goede ruzie?

Catharina de Haas: ‘Een goede ruzie levert diepte op en intimiteit. Je kunt iets van jezelf laten zien en je leert iets over een ander. Stel je ergert je aan het feit dat je vriendin altijd te laat komt op afspraken. Je hebt je eigen gevoel daarover lang opzij geschoven totdat je het er opeens uitgooit. Dat is helemaal niet slecht. Hoe kan je vriendin anders weten dat je het vervelend vindt!?

In ruzies neem je altijd oude pijn mee. Bijvoorbeeld uit je jeugd of uit eerdere relaties. Misschien heb je het idee dat iemand niet om je geeft als hij vaak laat komt, dat je niet belangrijk genoeg voor hem of haar bent. Dat kan de ander allemaal niet weten. Soms weet je het zelf niet eens. Tot je ruziemaakt en je realiseert waar oude wonden zitten.’

Je vriendin als spiegel

Ruzie met een vriend(in) kan als een spiegel werken. Je doet aan zelfonderzoek; wat kwetst me, waar komt dat vandaan, wil ik daar iets aan doen? Catharina de Haas: “Misschien kan dat ook tijdens een rustig gesprek, maar soms moet je blijkbaar in de diepste laag van je gevoel zitten, heel boos of geïrriteerd zijn, om ook bij andere, diepe gevoelens te komen, zoals de angst om verlaten te worden of er niet toe te doen.

Voor zelfonderzoek is de befaamde ik-boodschap ontzettend belangrijk. Ik zit met iets, ik voel iets, en daar is dit of dat de consequentie van. Neem je (uiteindelijk) de moeite om zo te formuleren en sta je open voor de reflectie van een ander op jouw gedrag, dan is er grote kans op groei. Prachtig, toch?’

Meest populair