Dit zijn de 7 Feng Shui stappen voor de perfecte slaapkamer
Terug naar overzicht

7 Feng Shui-stappen voor de perfecte slaapkamer én een betere nachtrust

Categorie
Tekst
Eline Hoffman
7 Feng Shui-stappen voor de perfecte slaapkamer én een betere nachtrust

Rust, romantiek en relaxen: het zijn de drie enige woorden die op je slaapkamer van toepassing zouden moeten zijn. We brengen er zo’n acht uur per etmaal door en ook al slapen we het grootste gedeelte van die tijd, je slaapkamer moet dé plek zijn waar je lichaam en geest weer in balans raken.

Hier zijn zeven Feng Shui-stappen waarmee je je slaapkamer een verfrissende boost kunt geven

1. Weg met de rommel

Ja, dat geldt ook voor de inhoud van je kast. Volgens Feng Shui staat rommel voor stress, stilstand en zwaarte. Dingen die je niet wilt in je huis, en al helemaal niet in je slaapkamer. Ruim dus op en zorg voor genoeg lege ruimte in je kamer.

2. Kies het juiste wasmiddel

Veel grote merken van wasmiddelen en –verzachters bevatten chemicaliën waarvoor je allergisch kunt zijn, die je hormonen kunnen ontregelen en die zelfs soms kankerverwekkend zijn. Was je lakens daarom met een biologisch afbreekbare, niet giftige variant. Niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor die van de aarde.

3. Maak regelmatig schoon

Het is helaas geen fabel dat de slaapkamer dé plek is waar stof en allergenen zich opstapelen. Kussens, dekbedden, matrassen en kleden trekken huisstofmijt aan. Door je beddengoed regelmatig te wassen en vaak genoeg de stofzuiger te pakken voorkom je een ophoping van dit soort ongewenste elementen in je slaapkamer. Bovendien kan een air refresher ervoor zorgen dat de lucht gereinigd wordt terwijl jij lekker ligt te slapen.

4. Witte ruis

Als je iets niét wilt tijdens je nachtrust dan is het wel geluidsoverlast. Witte ruis in je slaapkamer voorkomt geluidsverstoringen en helpt je in slaap te vallen. Het is eigenlijk niets meer dan een saaie, voorspelbare en monotone ruis die omgevingsgeluiden neutraliseert. Hierdoor kan je brein niet afgeleid worden door andere geluiden. Nieuwsgierig? Probeer dan eens deze Spotify White Noise playlist.

5. Ban technische apparaten uit je slaapkamer

Uit onderzoek blijkt dat elektromagnetische straling (bijvoorbeeld van de televisie, de radio en je mobiele telefoon) een slechte invloed heeft op de aanmaak van melatonine; het hormoon dat ervoor zorgt dat we slaperig worden als het donker wordt. Bovendien worden deze magnetische velden gelinkt aan angst, stress en een verslechterd immuunsysteem.

Reden genoeg om te proberen je telefoon niet meer mee te nemen naar de slaapkamer. Gebruik je je telefoon als wekker, zet hem dan op vliegtuigstand en leg ‘m zo ver mogelijk weg van je bed. Kun je direct dealen met je snooze-gewoonte.

6. Ga voor groen (maar met mate)

Planten zorgen voor een gezonde atmosfeer in huis, dat geldt ook voor je slaapkamer. Houd er echter wel rekening mee dat in feng shui planten gezien worden als dragers van actieve energieën, terwijl de slaapkamer een plek van rust moet zijn. Beperk je dus tot maximaal twee planten en verzorg ze met liefde. Zo worden de groene vrienden op je slaapkamer een bron van bloeiende, gezonde energie.

7. Steek een mooie kaars aan

Natuurlijk moeten we de romantiek niet vergeten in dit lijstje. Een kaarsje aansteken kan wonderen doen voor het aanwakkeren van romantische, sensuele gevoelens. Maar let op! Wees nauwkeurig in het uitzoeken van het juiste exemplaar. Veel geurkaarsen stoten namelijk chemicalieën uit die – volgens kinderarts Andrew Sledd – net zo’n slechte invloed op je lichaam hebben als het roken van een sigaret. En dat was nu net niet helemaal de bedoeling van dat vlammetje. Het beste is om te kiezen voor ongeparfumeerde, ‘schone’ kaarsen die gemaakt zijn van pure oliën, zoals de soorten in dit lijstje.

Slaap lekker!

Hoofdredacteur Eveline sprak Feng Shui-expert Nina in deze video over het Feng Shui-proof maken van je slaapkamer.

Meest populair