De kracht van tai chi - Happinez
Terug naar overzicht

De kracht van tai chi

Categorie
Fotografie
Chantal Ariëns
De kracht van tai chi

Je ziet ze wel eens in het park, mensen die voor dag en dauw van die trage bewegingsoefeningen doen: alsof ze in slow motion onzichtbare voorwerpen wegduwen en naar zich toe trekken. Deze eenvoudige oefeningen leveren wonderbaarlijke resultaten op. Tai chi, de magie van de zachte krijgskunst.

In het westen kennen we het beroemde zwart-wit yin-yang-teken: twee versmolten ‘druppels’, gevangen in een cirkel. In de buik van het zwarte figuur pronkt een witte stip en andersom zie je een zwarte stip in het witte deel. Wat wil zeggen dat yang (snelle bewegingen, geven, uitademen, aanvallen, kracht) en yin (zachte bewegingen, ontvangen, inademen, terugtrekken, zonder kracht) elkaar kunnen aanvullen.

Slow motion

“Yin en yang worden vaak verkeerd uitgelegd,” zegt tai chi docent Marsja Haanstra van Studio Zin. “Alsof het tegengestelde krachten zouden zijn. Maar ze drukken veel meer uit dan dat. De theorie van yin en yang is een subtiele manier om naar het leven te kijken. Niets is absoluut, terwijl we in het westen juist alles heel duaal bekijken. Yin betekent letterlijk ‘de schaduwzijde van de berg’, en yang ‘de zonzijde van de berg’. Maar ook deze betekenis is niet absoluut, want de zon verplaatst zich, en dus ook de zonzijde van de berg.”

Innerlijke massage

Tai chi kun je zien als een heel natuurlijke manier van bewegen. Door te ontspannen en zachtheid te zoeken, worden vastgeroeste bewegingspatronen losgelaten en leer je weer luisteren naar wat je lichaam nodig heeft. Dat heeft een gunstig effect op de gezondheid.

Het zorgt voor een ontspannen ademhaling en het is goed voor het bindweefsel, de spieren en de pezen, want je versterkt je pezen en leert je spieren ontspannen. Dat is ook waarom oudere mensen, bij wie de spierkracht afneemt, nog tot heel lang tai chi kunnen beoefenen: hun pezen zijn getraind. Door de oefeningen geef je je spieren én je organen ook een soort innerlijke massage, waardoor blokkades worden opgeheven en de energie meer gaat stromen.

Tai chi in het kort
• Er zijn veel verschillende schrijfwijzen voor hetzelfde: tai chi, taiji, daarnaast wordt er gesproken van tai chi chuan of tai chi quan.

• Er zijn heel veel stijlen die in nuances van elkaar verschillen omdat ze ontwikkeld zijn door verschillende families, bijvoorbeeld de Chenstijl, oude Yangstijl, nieuwe Yangstijl, de Wustijl en in mindere mate ook de Sun- en Haostijl. Omdat de oude stijlen vrij complex zijn, ontstaan er steeds eenvoudiger – meer laagdrempelige – stijlen.

• Veel tai chi lessen zijn groepslessen waarbij iedereen de solovorm uitvoert. Soms wordt er in duo’s gewerkt, zoals in de {pushing hands}-vorm, die iets meer parallellen kent met de oude krijgskunst.

• Er zijn ook tai chi vormen met lange stokken, 1.80 meter, waardoor de bewegingen groter en steviger worden, en met sabels of zwaarden, waar sierlijk mee wordt bewogen.

In Happinez 1 – 2016 vind je oefeningen om kennis te maken met de basisbeginselen van tai chi.

Tekst: Bianca Bartels
Styling: Nicole de Werk

Dit vind je vast ook leuk