Waarom teamsport goed voor je gezondheid is - Happinez
Terug naar overzicht

Waarom teamsport goed is voor je mentale gezondheid

Categorie
Tekst
Eline Hoffman
Waarom teamsport goed is voor je mentale gezondheid

Of je nu de topscoorder, gangmaker, wisselspeler of aanvoerder van je team bent: wie een teamsport beoefent plukt daar niet alleen de sociale en lichamelijke vruchten van, maar is ook op mentaal vlak goed bezig. Er bestaat namelijk een sterke link tussen bescherming tegen depressie en het beoefenen van teamsport, blijkt uit onderzoek.

Al rennend je hoofd leeg maken, spanningen loslaten tijdens yoga of je frustraties van je af trainen bij het kickboksen: Het geestelijke belang van sporten is groot. Tal van studies toonden al aan dat sporten zorgt voor goed ontwikkelde sociale vaardigheden bij kinderen. En volgens een recente studie maakt groepssport je ook minder vatbaar voor een depressie of mentale dip.

Dit blijkt uit een onderzoek onder maar liefst 4000 kinderen tussen 9 en 11 jaar. Voor alle onderzochte kinderen die een teamsport beoefenen geldt dat de hippocampus – het deel in de hersenen dat een rol speelt in de omgang met stress – groter is dan bij kinderen die geen teamsport beoefenen. Inkrimping van de hippocampus wordt al langer gelinkt aan een grote kans op depressies, en mede daarom leggen wetenschappers een verband tussen mentale gezondheid en teamsport.

Nu is sociaal contact sowieso belangrijk voor een goede mentale gezondheid. Wat aan dit onderzoek echter opvalt is dat het bij het beoefenen van een teamsport de link met mentale gezondheid en hersenactiviteit veel groter is dan bijvoorbeeld bij het (gezamenlijk) maken van muziek of kunst. Volgens hoofdonderzoeker Lisa Gorham heeft dat te maken met de combinatie van beweging enerzijds en de sociale support die een team je geeft anderzijds.

Ja, dat geldt ook voor volwassenen

Dat dit recentelijke onderzoek zich gericht heeft op kinderen wil niet zeggen dat deze uitkomsten niet voor volwassenen gelden. Integendeel: vele onderzoeken uit het verleden hebben de belangrijke link tussen mentale gezondheid en het beoefenen van teamsport al bewezen. Ter illustratie: een recent onderzoek uit 2018 laat zien dat mensen die sporten minder vaak last hebben van een mentale dip. En mensen die in teamverband sporten nóg minder vaak last hebben van een mindere dag. Hoe dat zit? Volgens neuroloog Ilene Ruhoy heeft dat te maken met de dubbele dosis biochemicaliën die vrijkomen wanneer je sport in teamverband. Zo zorgt bewegen ervoor dat er bepaalde biochemicaliën vrijkomen die de band tussen jou en de mensen met wie je sport sterker maken. Tegelijkertijd draagt het samenzijn in een groep of team bij aan het ontstaan van biochemicaliën. Een dubbele dosis van die stofjes, dus, die je gemeenschapsgevoel vergroten.

Hoewel er op basis van de diverse onderzoeken (nog) niet gesteld kan worden dat de hippocampus daadwerkelijk groeit door een teamsport te beoefenen – en daardoor de kans op depressie dus afneemt –, zijn de gevonden associaties wel degelijk interessant en het benoemen waard.

Vanzelfsprekend niets ten nadele van rennen, maar mocht je nog op zoek zijn naar een leuke sport en je twijfelt tussen je aansluiten bij het volleybalteam of het bij de loopband houden, dan is de keus op basis van dít artikel in elk geval snel gemaakt.

Meer lezen over omgaan met depressie?

Meest populair