Zo versterk je je bekkenbodemspieren met een yoni-ei - Happinez
Terug naar overzicht

Zo versterk je je bekkenbodemspieren met een yoni-ei

Categorie
Zo versterk je je bekkenbodemspieren met een yoni-ei

Yoni is het woord voor heilige tempel, de oerbron waar de intuïtie, macht en wijsheid van vrouwen zetelt.

Volgens de Taoïsten is het gebied rond de bekkenbodem de bron voor een lang, gezond en gelukkig leven. Om dat gebied in balans te krijgen, gebruikten ze het yoni-ei, of tantrisch ei: een kristallen ei dat in de vagina wordt ingebracht.

Oefeningen met het ei versterken de bekkenbodem, dat kan vitaliteit en meer gevoeligheid brengen, incontinentie helpen voorkomen en seksuele energie opwekken. Soms ervaren vrouwen het als helend, dat kan komen omdat de vagina acupressuurpunten toegekend worden die met de belangrijke organen van het lichaam in verbinding staan.

Jade of rozenkwarts?

Beginners krijgen meestal het advies een jade ei te gebruiken, omdat jade een kalmerende en harmoniserende invloed op de baarmoeder zou hebben en gezien wordt als reinigend. Rozenkwarts is zachtaardig en brengt liefdesenergie, werkt op het hartchakra en opent het hart. Volg je intuïtie in het maken van je keuze.

Oefeningen

Oefen, zeker in het begin, niet te lang. Tien tot vijftien minuten is genoeg. Je kunt gaan mediteren, je dagelijkse dingen doen, maar je kunt ook gericht oefenen. Hieronder volgen drie suggesties:

Liggend

Span langzaam de spieren rond het ei aan, je kunt het ei met je hand tegenhouden. Voelt het goed, ‘trek’ hem dan verder je vagina in. Het is gebruikelijk dat je het ei niet meer voelt als hij er iets dieper in zit – net als een tampon.

Probeer nu het ei van binnen naar buiten te bewegen. Je kunt een beetje weerstand te geven door aan het touwtje te trekken. Blijf goed voelen en neem tussendoor even rust, je spant je spieren aan, maar de ontspanning daarna is net zo belangrijk.

Staand

Ga staan met je voeten op schouderbreedte, knieën licht gebogen en je rug recht (ga op een handdoek of deken staan of trek een slipje aan voor het geval hij eruit valt).

Knijp nu zachtjes je vagina samen rond het ei en ontspan weer. Doe dat negen keer, als je er genoeg van hebt stop je eerder. Het kan zijn dat de spieren warm of stijf aan gaan voelen, dat is normaal.

Ben je klaar met de oefeningen, ga dan liggen en haal ‘m rustig naar buiten met het touwtje. Als je oefent zonder touwtje, ga dan ontspannen gehurkt zitten en pers een beetje met je bekkenbodemspieren – het ei komt dan vanzelf naar buiten. Kijk of je zoveel mogelijk je vagina het werk kunt laten doen.

Dit vind je vast ook leuk