Acht uur slaap per nacht? Diep slapen is het nieuwe streven - Happinez
Terug naar overzicht

Acht uur slaap per nacht? Diep slapen is het nieuwe streven

Categorie
Tekst
Eline Hoffman
Acht uur slaap per nacht? Diep slapen is het nieuwe streven

Dat een goede nachtrust een wondermiddel kan zijn tegen talloze gezondheidskwaaltjes is niks nieuws. We streven massaal naar die heilige acht uur slaap per nacht, maar wist je dat – als het aankomt op de gezondheid van je hersenen – de diepte van je slaap ook een behoorlijk belangrijke factor is?

Sterker nog: uit recent onderzoek blijkt dat mensen die langere perioden van diepe slaap ervaren, minder kans hebben op Alzheimer en andere vormen van hersenschade. Zes nachten lang volgden wetenschappers 119 participanten van boven de 60 jaar oud. Ze ontdekten dat in de hersenen van mensen die minder diep slapen meer tau-eiwit wordt aangemaakt. Een verhoogd niveau van dit eiwit in het centraal zenuwstelsel wordt gelinkt aan het ontwikkelen van hersenschade. Deze kennis maakt het mogelijk Alzheimer in een vroeger stadium te signaleren.

Kwaliteit boven kwantiteit

Om je hersenen te beschermen en in goede conditie te houden is diep slapen dus van essentieel belang. Daarbij maakt de lengte van je nachtrust tot op zekere hoogte niet uit. Volgens slaapdeskundige en -onderzoeker Gerard Kerkhof verschilt de hoeveelheid diepe slaap van kort- en langslapers namelijk niet of nauwelijks. In dat opzicht zijn kortslapers zelfs ‘efficiëntere’ slapers dan langslapers.

Hoe diep je slaapt kan te maken hebben met hoe lang je daar voor wakker bent geweest. Een latertje compenseer je dus niet alleen door langer te slapen, maar vooral ook door diep te slapen. De kwaliteit van je slaap is dus minstens zo belangrijk is als het aantal uren dat je slaapt.

De volgende tips helpen je om de langere perioden van diepe slaap te ervaren:

1 Volg een vaste routine voor het naar bed gaan

Door bepaalde handelingen elke avond te herhalen voor je naar bed gaat, geef je je lichaam het signaal dat het bijna tijd is om te gaan slapen. Deze handelingen kunnen van alles zijn, zolang er maar geen scherm bij betrokken is. Het blauwe licht dat je telefoon, laptop en televisie afgeven houdt je namelijk alleen maar wakker. Neem bijvoorbeeld de tijd om rustig je gezicht te wassen of sta even stil bij alle positieve dingen van die dag. Doe wat voor jou goed voelt en waar jij rustig van wordt, dan geef je je lichaam de tijd om te wennen aan de rust en bereid zich voor op de slaap. Dankzij deze goede voorbereiding sta je direct 1-0 voor.

2 Mediteer

Mediteren kan onderdeel uitmaken van je vaste routine, maar je kunt het ook sporadisch toepassen op momenten dat je merkt dat je nog wat onrustig bent. Je hoeft geen ervaring te hebben met meditatie om het in te zetten voor een goede nachtrust. Alleen al door te focussen op een gelijkmatige ademhaling en je spieren één voor één te ontspannen zorg je voor meer rust in je hoofd. Essentieel voor een fijne, diepe slaap.

3 Zorg voor een goede slaapomgeving

Maak je slaapkamer goed donker, zorg voor stilte en voorkom dat het er te warm is. De ideale temperatuur voor je slaapkamer ligt tussen de 15 °C en 19 °C. Een koele slaapkamer zorgt ervoor dat je brein het signaal krijgt dat het tijd is om te rusten. Ook verkleint de koelte de kans dat je wakker wordt terwijl je eigenlijk nog een paar uur (diepe) slaap te gaan hebt.

4 Voorkom inspanning vlak voor bedtijd

Door met een hoge hartslag en een warm lichaam van de inspanning in bed te gaan liggen, creëer je niet de beste toestand voor een goede nachtrust. Vermijd daarom inspanning zoals sporten of werken vlak voor je naar bed gaat. Zo geef je je lichaam de kans zich voor te bereiden op de ruststand en dat verbetert de kwaliteit van je slaap.

Welterusten!

Meer lezen over slaap?

Meest populair