5 tantra-oefeningen om als doodnormaal koppel uit te proberen - Happinez
Terug naar overzicht

5 tantra-oefeningen om als doodnormaal koppel uit te proberen

Categorie
Fotografie
Tekst Joanne Wienen
5 tantra-oefeningen om als doodnormaal koppel uit te proberen

Veel mensen zien tantra als een ingewikkelde ver-van-hun-bed-show. Maar wie zich openstelt voor de inzichten die deze oude Indiase filosofie biedt, ontdekt juist een dieper, voller en rijker seksleven doordat je heel bewust met je geliefde bezig bent.

Er bestaan veel misverstanden en broodje aap-verhalen als het op tantra aankomt, maar eigenlijk is deze eeuwenoude filosofie niets meer dan een manier om in contact te komen met jouw innerlijke diepte en rijkdom. Kenners vergelijken het weleens met het eten van chocola. Je kunt gedachteloos M&M’s snacken, terwijl je aandacht ergens anders is. Of je propt jezelf vol met zeezout-karamel-reep en voelt je daarna schuldig. Maar er is ook een andere, bewustere manier van chocola eten.

Zinnenprikkelend

Een tantra-vrouw zou zich eerst bewust worden van de behoefte aan chocola. Ze signaleert en verwelkomt dit verlangen. Vervolgens besluit ze of ze eraan toe wil geven of niet. Wil ze dat? Dan geniet ze ultiem van dat brokje chocola. Elk zintuig wordt geprikkeld. Ze ruikt de zoete geur, ziet de donkerbruine kleur en voelt de chocola langzaam smelten tussen haar vingers. Ze proeft, likt en duwt de lekkernij met haar tong tegen haar gehemelte. Alle aandacht is gericht op de smaakervaring en het geluksgevoel dat dit oproept.

Ultiem intiem

Ook tantrische seksualiteit gaat verder dan snelle bevrediging en het opwekken van lustgevoelens. Het is eerder een ultieme vorm van intimiteit. Bij tantraseks draait het erom dat je elkaar in elk aspect van je wezen leert aanvoelen. Dat klinkt ingewikkeld, maar is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Onthoud in ieder geval dat tantraseks niet gericht is op opwinding en orgasme, maar op liefde, aanraking, contact maken en elkaar heel bewust aanvoelen. De oefeningen zijn dan ook niet heel erotisch van aard, maar draaien juist om aandacht voor elkaar. Oh, en in de lach schieten mag. Vaak zijn tantra-oefeningen in het begin onwennig. Dat is niet erg. Het mag dan om erotische levensenergie gaan, het is gelukkig geen zaak van leven op dood.

Oefening 1: Word je bewust van de plek waar je bent

In het boek ‘Mindful sex’ raadt auteur Claudia Blake aan om van de plek waar je seks hebt een soort heilige ruimte te maken. Dat klinkt ingewikkeld, maar is heel simpel. Steek wat kaarsen aan, brand wierook en zet rustgevende achtergrondmuziek op (zonder ingewikkelde teksten of melodielijnen zodat je niet wordt afgeleid). Neem vervolgens even de tijd om de ruimte waar je bent op je in te laten werken. Dit is waar je nu bent, op dit moment in je leven. Geen andere plek is beter.

Oefening 2: Versterk jullie emotionele band

Dit is toch wel een van de simpelste oefeningen. Het enige wat je hoeft te doen, is je partner recht in de ogen aankijken. Nou ja, simpel. Waarschijnlijk voel je al binnen een paar seconden de neiging om weg te kijken. Het is juist dan zaak om elkaar te blijven aankijken en dit minstens vijf minuten vol te houden. Voel je de behoefte elkaar te omhelzen? Doe dit dan. Zolang je elkaar maar aan blijft kijken. Zo wordt de emotionele band tussen jullie als het ware geactiveerd. Het werkt ook goed om de dagelijkse sores van je af te laten glijden. Door het volledig focussen op je partner kom je in het hier en nu en sluit je je langzaam af voor de buitenwereld.

Oefening 3: Masseer en streel elkaar

Kies er na de kijkoefening voor om elkaar te masseren. Neem hier uitgebreid de tijd voor en gebruik diepe, langzame bewegingen. Streel aandacht het hele lichaam van je geliefde, van boven naar beneden en van links naar rechts. Door elkaar op een sensuele manier aan te raken, kom je thuis in het lichaam van de ander.

Oefening 4: Samen mindful ademhalen

Ook deze oefening komt uit het boek ‘Mindful sex’. Het is wel een beetje voor gevorderden, dus onthou vooral dat in de lach schieten nog steeds mag. Om te beginnen, ga je dicht tegen je partner aanstaan met de gezichten naar elkaar toegedraaid. Plaats je lippen tegen die van je geliefde en open je mond iets, alsof je op het punt staat te kussen. Stem nu jullie ademhalingen op elkaar af; als de één inademt, ademt de ander uit. Dit kun je niet te lang doen, omdat de zuurstof na een tijdje opraakt. Zie het samen ademhalen als een vorm van samen mediteren.

Oefening 5: Verleg de focus

Hoe langer de relatie, hoe routinematiger de seks. In veel relaties wordt seks na een tijdje een soort race, met het orgasme als finish. Naarmate de opwinding stijgt, raakt iemand meer op zichzelf gericht en verdwijnt de intimiteit op de achtergrond. Dit zorgt er vaak voor dat één van de twee zich gebruikt voelt of het intieme contact mist, met steeds minder zin in seks als gevolg. Tantrische seks draait niet om moeten of klaarkomen, maar om genieten van het verlangen zónder de druk van het krijgen van een orgasme. Niet klaarkomen klinkt voor veel mensen niet heel aantrekkelijk. Maak er ook geen dogma van, maar probeer in ieder geval niet zo erg te focussen op het orgasme, maar meer op de verbinding die jullie samen aangaan.

Dit vind je vast ook leuk