Dit is hoe je het beste kunt opladen na een drukke werkdag - Happinez
Terug naar overzicht

Dit is hoe je het beste kunt opladen na een drukke werkdag

Categorie
Tekst
Joanne Wienen
Dit is hoe je het beste kunt opladen na een drukke werkdag

Na een lange, drukke werkdag op de bank ploffen is verleidelijk, maar er zijn effectievere manieren om kantoorstress achter je te laten.

Het is heel verleidelijk om na een hectische dag op de bank te ploffen en daar de rest van de avond niet meer vanaf te komen. Een beetje zappen, wat afleveringen van die nieuwe Netflix-serie bingewatchen, héérlijk ontspannend. Tenminste, dat denken we. Want hoewel bankhangen en televisie kijken fysiek misschien weinig inspanning vergt, het is geen garantie op herstel na een zware dag.

Een avondje zappen

Uit onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam blijkt dat mensen zich niet kalmer of meer ontspannen voelden als ze na een stressvolle dag de hele avond op de bank voor de televisie doorbrachten. Sterker nog, het zorgde ervoor dat ze zich nóg uitgebluster voelden. Dat klinkt gek, want een avondje zappen vraagt toch weinig energie. Toch is het weinig effectief om stress te verjagen doordat mensen – bewust of onbewust – eigenlijk vonden dat ze hun tijd nuttiger hadden moeten besteden. Gevolg: ze voelden zich nog steeds gespannen en bovendien ook nog eens een beetje schuldig.

Even concentreren

Natuurlijk is met een avondje op de bank helemaal niets mis. Af en toe kan het juist heel lekker zijn. Maar wie het energiepeil weer op niveau wil brengen na een stressvolle werkdag kan het beter anders aanpakken. Doordat televisie kijken zo’n passieve activiteit is, vergt dat namelijk weinig concentratievermogen. Vaak kijken we tijdens het zappen nog op onze telefoon, checken we Facebook én zijn we mentaal nog met duizend andere dingen bezig – óók met de stress van een drukke werkdag.

Doe iets actiefs

Wat kun je dan wel doen om snel te herstellen van een drukke werkdag? Een activiteit die je dwingt in het moment te zijn. Vrienden zien, sporten of een wandelingetje maken door de natuur bijvoorbeeld. Deze activiteiten vergen meer concentratie en inspanning, waardoor je er sneller volledig in opgaat. Zorgen over deadlines of klagende collega’s geraken hierdoor sneller op de achtergrond. En daarna is er nog genoeg tijd over voor die nieuwste Netflix-serie.

Dit vind je vast ook leuk